onsdag, juni 16, 2010

Det kom ett litet tackbrev

Det är alltid lika roligt med positiv feed back. Hemmaföräldrars nätverk har redan börjat få en historia genom att vi nu varit med sedan 2001 och arbetat för att göra också hemmaföräldrarnas röst hörd. Det kanske är svårt att tro och se men saker och ting har faktiskt blivit aningen bättre. I dag pratar till exempel många om att det är viktigt att ge barnen tid och att det är viktigt att hitta en balans mellan arbete och familj´- så lät det inte för några år sedan.

Då var det direktattacker och många gånger ganska grova påhopp direkt på de människor som valde att stanna hemma längre. Även deras barn hamnade i skottlinjen och de fanns de som inte skrädde orden eller såg något fel i att påpeka hur illa det skulle gå för barnen om de hoppade över dagis. Det skapade naturligtvis både oro och obehagskänslor hos de föräldrar som drabbades.

I dag kom det ett litet mejl till Hemmaföräldrars redaktion;

"Hej och tack för att ni finns. Jag är mamma till 4 barn och har varit hemma i många år nu och jag märker en förändring. Jag är väldigt aktiv på olika forum och märker att för 10 år sedan så blev människor väldigt arga om man sa att man skulle stanna hemma. Jag fick höra att jag var dum i huvudet, att mina barn skulle bli sämre i skolan, mobbade för dom skulle inte kunna fungera socialt och så var jag elak mot andra kvinnor som förstörde för dom, så dom fick lägre lön osv. Mitt val var en kvinnofälla. Nu har åren gått och 2 av barnen har valts till kamratstödjare i sina klasser för dom är så bra kompisar och snälla mot andra, kan lyssna och visar empati, dom kan det här med att samspela socialt helt enkelt. Dom är också duktiga i skolan och vi kämpar mycket med läxläsningen för att hjälpa dom. Dom har många kompisar och här är alltid full rulle hos oss.

Nu får jag bara höra positiva snälla saker från andra. Jag säger aldrig nåt negativt om nån annans val, säger aldrig att mitt val är det bästa, jag bara svarar att vi valt att ha barnen hemma för vi kände att det var rätt för dom, och ingen blir arg längre. Men så halkade jag in i ett forum på Familjeliv när jag sökte efter tips om dagmamma till en kompis och såg att nu är det ni på Hemmaföräldrar som får ta en massa skit. Vissa påhopp är helt sjuka och så bara spyr dom ut en massa påhittade saker som att ni vill tvinga alla kvinnor att vara hemma, för det är mannen som ska bestämma enligt bibeln. Man undrar hur vissa är funtade men mitt i allt så tänkte jag "åh, vad skönt att det inte är jag och mina barn som är utsatta för påhoppen utan er förening den här gången".

Jag kanske är egoistisk men det kändes så bra att ni finns och kan stå i skottlinjen, att det finns nån som representerar mig och kämpar för mig och mina barn. Stort tack och stor kram".

Det fanns en länk med till påhoppen men jag bryr mig inte om att ta med det här. Vad jag kan se så saknar den person som skriver de grova osanna påhoppen helt enkelt argument och klarar inte av att debattera. En situation som kan få vissa människor att hemfalla åt att försöka sprida lögner och påhopp istället. Visst kan man bli arg för att det finns människor som gör så men efter att ha tittat runt i tråden kan jag bara se att det är en person som hanterar sin bristande debattförmåga på det sättet och det känns lite sorgligt och faktiskt lite pinsamt att läsa. Skriver man så grovt och i uppenbart syfte att misskreditera, så måste man bära på en stor sorg över sitt eget val. Kanske både sorg och osäkerhet. Det visar att vi har en viktig uppgift och det är att vara lyhörda för andras människors sårbarhet nu när allt fler börjar bli medvetna om att det finns mycket som kan bli bättre i förskolan och att man kan göra andra val - då kan det bli jobbigt när man gjort som alla andra.

För oss som står utanför är det lätt att bara se problemen inom förskolan och föreslå åtgärder men vi glömmer då bort - inklusive jag själv - att många blir upprörda när problemen påtalas och reagerar med att gå till attack. De ser inte i första läget att vi vill hjälpa dem och deras barn - att vi kämpar för att ALLA barnomsorgsalternativ ska hålla hög kvalitet, eftersom vi är för många olika barnomsorgsalternativ - inte bara hemmaalternativet. Det handlar naturligtvis om de egna skuldkänslorna hos de här människorna och vi har all anledning att visa förståelse och inte bli arga. De allra flesta sjunker i alla fall inte till så låg nivå som jag såg i inlägget jag fick tips om och det är positivt.

Sedan är det en svår balansgång för naturligtvis så kritiserar vi också att vi har en familjepolitik som med ekonomiska styrmedel vill tvinga föräldrar att välja förskola från ett år och då måste man ju berätta att det inte alltid är den bästa lösningen för en liten ettåring, eftersom alla barn är olika - och då känner sig vissa påhoppade. Svårt med andra ord. Svårt också eftersom vi är ganska ensamma om att hänvisa till de studier om risker med tidig dagisstart och långa dagar i stora barngrupper med få personal - som finns - men som inte presenteras för föräldrar.

Mitt tips är att ni bollar tillbaka grova påhopp och ber dem att länka till sina källor. De kan de ju inte och då brukar det bara bli ännu fler påhopp för "de vet", "de har hört" och så vidare. Vi får helt enkelt lita på att de allra flesta genomskådar lögner och falska rykten, de behöver ju bara besöka Hemmaföräldrars nättidning för att se att det vi vill göra är att samla den information som finns om hemmaföräldrar, så att de som väljer hemmaalternativet kan hitta den information de behöver när de blir ifrågasatta - för det kommer alltid finnas människor som kommer att ta sig den rätten och då är det skönt att ha läst på lite. Det är också positivt att ha ett nätverk och en tidning för de som väljer hemmaalternativet - helt enkelt för att föräldraskap i alla lägen handlar mycket om att stötta varandra.

Ha en bra dag!
Madeleine Lidman
hemmaforaldrar.se

Läs också:

En debatt som lätt kantrar (2005)

När det anonyma drevet går

Inga kommentarer: