måndag, mars 26, 2012

Sämre språkutveckling ska lösas med mer förskola

Man kan ju inte sätta "snillen spekulerar i alla rubriker" på alla idiotiska förslag man får höra, men oj vad det passar bra på mycket som händer i debatten runt svenska barns allt sämre kunskaper i skolan.

Rossanna Dinamarca, V och övriga röda politiker och experter sitter i ett program som sänds just nu på SVT forum - och klurar på hur vi ska komma tillrätta med att svenska barn uppvisar allt sämre kunskaper i matematik och i språkinlärning.

Men vänta nu ... vad det inte så att ju tidigare barn börjar på dagis desto duktigare blir de i skolan ... i matematik ... i sin språkutveckling?

Tänk att detta malande kan få fortsätta trots att alla faktiskt kan se idag - vi har ju redan facit i hand - att det inte stämmer. Ändå, hör och häpna, så sitter dessa människor och pratar om att det behövs MER förskola för barnen och lösningen på alla problem heter obligatorisk förskola från ett års ålder.

Det finns bara en sak att säga här ... igen! Barn lär sig saker i socialt samspel med en vuxen. Vill man att barn ska en så gynnsam utveckling som möjligt så behöver de:

Närhet, kärlek, god omsorg och en väl fungerande anknytning, för att bli trygga och kunna lära sig nya saker.

Sedan behöver de få upptäcka världen och lära sig saker i socialt samspel med en vuxen (inte en vuxen på 5-10 andra barn, där barnen måste konkurrera om uppmärksamheten).

De behöver också mycket rörelse för att kunna ta in kunskaper.

OCH de får inte utsättas för mycket stress (buller, stora barngrupper, uppslitande avsked från föräldrarna osv) när de är små. DET krymper och skadar hjärnan.

Svårare än så är det inte. Men tyvärr, de som är tongivande i debatten idag har ingen aning om de här grundläggande viktiga sakerna.

Status anno 2012 är att man kan se hur så många föräldrar nu, tack vare vårdnadsbidragets införande, faktiskt har lyckats skapa sig en fungerande hemmatillvaro. Det nätverkas och byggs nya nätverk som aldrig förr. Påhoppen på hemmaföräldrarna från media och proffstyckare har tillfälligt klingat av.

Men ...

... många av de här föräldrarna har inte en aning om vilket mångårigt arbete som har föregått den lilla positiva förändring vi nu ser, där fler kan följa sin magkänsla och ge sina barn den uppväxt de känner är den rätta. De lever här och nu och ser inte att om nästa val innebär att fel partier får makten, så står vi inför ett införande av obligatorisk förskola från ett års ålder - eller från tre års ålder. Tas då också valfriheten bort och hemmaalternativet försvinner som ett barnomsorgsalternativ, så kommer de att snällt få infoga sig i systemet och sätta sina barn tidigt på dagis.

Mitt i den nya hemmaidyllen så hänger alltså ett stort svart moln av mer styrning, mer pålagor och mindre valfrihet över hemmaföräldrarna. Förhoppningsvis så kommer de hemmaföräldrar som ser farorna att kombinera dagens frihet med kampen för fortsatt frihet. Ett sätt är att gå med i facebook gruppen "Alla vi som säger NEJ till obligatorisk förskola från tre års ålder". Ett annat är att hjälpa till och sprida Hemmaföräldrars budskap. Berätta att Hemmaföräldrars nätverk finns, så ofta som ni kan, så att fler nås av budskapet. Länka, länka, länka där ni kan :)

Med och önskan om ännu många år med frihet.

Madeleine Lidman

Läs också:



4 kommentarer:

Johanna sa...

Jag får panik när jag har prat om obligatorisk förskola... En fråga - arbetar du något med att lobba mot politiker? Skickar information etc? Får du någon respons?
Tack för din viktiga blogg,
Vänliga hälsningar Johanna

Madeleine Lidman sa...

Hej Johanna!

Jag har arbetat mot politikerna i över tio år nu, med blandat resultat. Sedan två år har jag också försökt engagera mig själv politiskt för att vara med och påverka ... med blandat resultat :) Det tar tid men då har jag försökt i alla fall. Tror ändå mer på den lilla människan och nätverk och upprop som protesterar mot dagens utveckling. Sedan är det alltid roligt när människor tar ett kliv in i politiken och försöker påverka, oavsett vilket parti de nu väljer.

Det är så svårt att veta hur man ska nå fram på bästa sätt. Det svåra är att de partier som tidigare stått för valfrihet, nu också börjar svänga. Moderaterna vet jag inte vart de är på väg, sedan de valt att ta bort vårdnadsbidraget i Svenljunga och allt fler signaler kommer även därifrån om obligatorisk förskola. Folkpartiet blir allt mer inriktade på att det är ”the one and only” lösningen också. Vilket Nyamko Sabunis uttalande om att föräldrar aldrig kan matcha en pedagog, visade.

Centern följer nog med M och Fp. Oppositionen är de som skapat dagens barnomsorgssituation med maxtaxan och utfasningen av dagmammor. De har aldrig varit för hemmaföräldrar eller valfrihet och kommer naturligtvis inte vara det i framtiden heller.

Det är ett ganska skarpt läge nu. Plus att förskolan befinner sig i en djup kris med stora barngrupper och få personal. Jag har fått flera påstötningar om jag inte kan engagera mig i krisen i förskolan och försöka förbättra där genom att engagera mig och driva frågor. Men jag måste säga nej tyvärr. Min tid räcker inte till men jag har erbjudit mig att komma på möten och dela med mig av min kunskap.

Sedan känner jag att nu får faktiskt de föräldrar som har barn i förskola ta och sätta ned foten och protestera själva. Jag har dragit mitt strå till stacken genom att lyfta problematiken och försöka arbeta för att förskolebarn och fritidsbarn ska omfattas av en arbetsmiljölag och en Lex Sarah lag. Förskolebarn saknar skydd

Men alla vi som är för valfrihet bör nog vara väldigt vaksamma på det som nu sker. Det gäller att vi samlar oss i nätverk och följer utvecklingen. I april ska vi ha årsmöte för Hemmaföräldrars nätverk och det är väldigt viktigt att vi då tar upp den här frågan och hur vi ska hantera den på bästa sätt.

Vänliga hälsningar
Madeleine

Johanna sa...

Hej igen och tack för ditt svar.

Jag hittade till din blogg i höstas när jag insåg hur det var ställt i den förskola vi planerat att sätta vår dotter - 17 småbarn på färre än 3 pedagoger... Det känndes ju fel ändå in i märgen. Jag är nu betydligt mer påläst (tack vara dig!!) och vi har ett helt annat upplägg för vår framtid avseende barn vs. karriär.

Jag försöker dessutom "riva upp himmel och jord" i kommunen jag bor och efter m y c k e t mailande, ringande och några möten senare har jag fått följande respons från Centern:

"På måndag lägger vi en interpellation i Kommunfullmäktige riktad till kommunalråden och chefen för Utbildningsförvaltningen.

De ska svara på när de ska införa en storleksgaranti för barngrupperna i förskolan.

De ska svara på hur de ska skapa en annan ekonomisk balans i de kommunala förskolorna.

De ska svara på hur de ska bemöta förskolechefernas förväntningar på en annan politisk agenda för att skapa balans mellan den nya skolagens krav att förskolan ska stärka det pedagogiska uppdraget och barngruppernas storlek, förskolans ekonomiska resurser och pedagogernas arbetsmiljö.

På onsdag har vi möte i Utbildningsnämnden.

Vi kommer även där att lyfta frågan om barngruppernas storlekar.

Efter detta möte, skulle det vara intressant att ta kontakt med XXX Tidning mfl.

Vi håller dig uppdaterad"

Det känns fantastiskt! Jag har även kontaktat Louise Hallin för att ev få till en föreläsning för kommunen angående små barn och anknytning, kraven det ställer på förskolan, etc. Tänker att hon kanske kan få dem att lyssna.

Har du andra tips? Ex på väl skrivna mail som gett resultat? Etc. Det här har blivit mitt kall nu :-)

Jag försöker också engagera andra föräldrar men det har tyvärr visat sig otroligt svårt. Sorgligt men sant.

Är i alla fall så glad över den respons jag äntligen fått, och jag hoppas verkligen att något nu händer här.

Du har ju min mail om du skulle ha något du tror är världefullt.

Hälsningar Johanna

Madeleine Lidman sa...

Hej Johanna!

Bra jobbat :) och härligt med ditt engagemang. Jag har en hel del tips men nu blir jag osäker på din mejladress. Kan du inte mejla mig på info@hemmaforaldrar.se så att jag får den så kan jag skicka lite mer tips.

Mvh
Madeleine