onsdag, september 03, 2014

Lärarförbundets skolranking bygger på vänsterns ideologi

Skärmdump från nätet. På bilden Eva-Lis Sirén och Ibrahim Baylan, S, skolpolitisk talesperson
Nu släpper Lärarförbundet sin skolranking som kommer varje år. Fortfarande har de som ett mått att kommuner som har färre barn i förskola får sämre ranking.

VAD har andel barn i förskola med bedömningen av skolan att göra?

Kommuner som har stor valfrihet i form av privata familjedaghem, flerfamiljssystem (kallas tvåfamiljssystem i en del kommuner) eller omsorg i hemmet - genom att de erbjuder vårdnadsbidrag - får då alltså sämre ranking i Lärarförbundets sammanställning över Sveriges kommuner, eftersom fler barn har sin omsorg ordnad på andra sätt än förskola.

Frågar man Lärarförbundet varför de gör så här … så svarar de med sin gamla vanliga myt: "dagisbarn blir duktigare i skolan" … men det är just bara en myt och det finns ingenting som styrker den tesen … eftersom forskning på vilken effekt förskolan har på barn i Sverige saknas. Det har inte gjorts någon forskning i Sverige under de senaste 30 åren … och den forskning som finns sedan tidigare gjordes innan Läroplanen infördes, innan pedagogerna var lika välutbildade som de är i dag och innan barnen gick lika långa dagar som de gör i dag. Det enda vi vet är att i samma takt som allt fler barn börjat i förskola - så har också skolresultaten sjunkit. I Finland däremot där en majoritet av alla barn är hemma längre och börjar först i förskoleklass (sexårs) så har eleverna bäst skolkunskaper av alla i OECD Pisa-mätningarna (OECD Pisa har mätt elevers kunskaper sedan år 2000. Mätningarna görs vart tredje år och vid varje mätning halkar Sverige ner några snäpp).

Nu är i och för sig svenska elevers sämre skolkunskaper inte något nytt, larmrapporterna började droppa in redan under 1970-talet när socialdemokraterna genomförde en rad förändringar i skolan och   i lärarutbildningen - förändringar som sakta men säkert påbörjade den utförsbacke vi ser i dag. Något som toppades av att S såg till att skolan kommunaliserades, vilket gjorde att skillnaderna mellan skolorna i de olika kommunerna blev stora.

Lärarförbundets skolranking är ytterligare ett exempel på hur man använder statistik felaktigt och för ideologiska syften för att försöka styra människors val - enligt gammal beprövad vänsterideologi. Det är faktiskt inte alls okej - och skapar dessutom en press på politiker att få in flera barn i förskola, eftersom det ger en bättre skolranking.

Lågt och fult … för vad säger att förskola alltid är det bästa för ALLA barn. Barn är olika.

Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk

Läs också:

Många risker med långa dagar i förskola

Bästa skolkommun - hela rankinglistan

Rankingen "Bästa skolkommun" - en partsinlaga

Sämst skolresultat i s-styrda kommuner

Vill du ha valfrihet och många olika barnomsorgsalternativ?
Skriv då på namninsamlingen för valfrihet

Nya Föräldraupproret

Alla vi som säger NEJ till obligatorisk förskola

Inga kommentarer: