fredag, augusti 21, 2015

Schhh - största möjliga tystnad. Vissa problem i förskolan får vi INTE prata om

Foto:Bart(FLICKR) LICENS: CC BY-SA
Det är nio år sedan jag skrev min första debattartikel för en bättre förskola. Då var problemet att så få ville lyfta de problem man såg i förskolan. Eftersom jag tyckte synd om de små barnen och var bekymrad över att det fanns så starka krafter som bara ville ha förskola som enda alternativ, när det fanns så många förskolor som inte klarade av sitt uppdrag, kändes det självklart att arbeta för en bättre förskola - samtidigt som jag arbetade för en bättre familjepolitik i största allmänhet.

Det är många förskolepedagoger som hört av sig till mig under årens lopp samt oroliga föräldrar med barn i förskolan. De har varit glada att jag vågat lyfta de problem jag sett och har gärna velat samarbeta, sedan har det rullat på. För mig kändes det självklart att arbeta brett för att de allra minsta skulle få en bättre uppväxt. Jag hade dessutom med mitt stora nätverk bra möjligheter att bidra med kunskap och kontakter för de som ville ha kunskap kring vad små barn behöver.

Därför tyckte jag det var intressant att också gå med i Förskoleupproret på Facebook. Ganska snart fick jag en stalker efter mig, en Malmöpolitiker aktiv i MP och tillika förskollärare. Jag hann inte mer än lämna min första kommentar förrän han var där och skrev: "Är dagishataren Madeleine här nu?" - och så har det fortsatt, påhopp och tillmälen.

Tydligen lade han ner energi och tid på att sitta och skriva till andra medlemmar i gruppen samt till administratörerna också och förtala mig med en massa påståenden. En person blev arg och frågade rakt ut i gruppen vad han höll på med. Då blev han väldigt upprörd och pratade om att han skulle gå ur ... vilket han dessvärre inte gjorde. Jag har aldrig sett den här personen skriva något konstruktivt över huvud taget, utan det handlar mest om att vara någon slags stalker i gruppen och ständigt skriva ner människor eller kräva att inlägg tas bort. Och han lyckas, det finns flera saker som man inte FÅR diskutera i Förskoleupproret:

Vistelsetider i förskolan - alla pedagoger ska tycka att det är toppen att barnen är i förskolan även om föräldern är på stranden med syskon, eller uträttar ärenden, reser bort och så vidare. Så även om många pedagoger tycker att det är bekymmersamt att många barn som inte behöver det har väldigt långa dagar - ja kanske aldrig är lediga - så tas trådar som hamnar i dessa diskussioner bort, eller så får medlemmarna en tillsägelse om att "vi ska inte lägga oss i vad föräldrarna gör när barnen är på förskolan".

Övergrepp och våldtäkter - trådar där orolig personal eller föräldrar vill diskutera hur man gör barnens miljö tryggare tas bort. Nu senast i dag efter ett inlägg om de 26 förskolor i Kristianstad som haft en vikarie som våldtagit barn och spridit bilderna på nätet. Oron är förstås stor hos många - och det finns mycket kunskap om hur barnen kan skyddas och vad personal ska vara uppmärksam på. Men Malmöpolitikern gillade inte en sådan tråd och efter sina sedvanliga påhopp på mig, så började han skrika att admin skulle ta bort tråden ... och vips så var den borta.

Det är tråkigt att Förskoleupproret lägger mer energi på att strypa debatter och diskussioner, censurera och radera - än på att se till att de som är medlemmar skriver saker med fingertoppskänsla och i en seriös och trevlig ton. Just dialogen och det här att lyfta olika problem, vända och vrida på dem, bolla lite med tankar och idéer och tillsammans komma fram med nya förslag och problemlösningar, tror jag är nyckeln till framgång och till att föräldrar och pedagoger i framtiden kan åstadkomma förändringar och göra skillnad. Och det är också tråkigt att inte alla är välkomna att vara med och skriva, utan att ständiga påhopp tolereras. Personligen tror jag att alla goda krafter behövs.

Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk

Läs också:

Eftersom man inne på Förskoleupproret helst diskuterar personalens villkor - vilket iofs är bra - men personligen så tycker jag att personalens OCH barnens villkor är tätt sammanlänkade. Det ena kan inte diskuteras utan det andra ... men Förskoleupproret raderar ofta länkar som handlar om barnens villkor ... tyvärr. Och i dag när nästan alla lekis med verksamhet specifikt riktad till dagmammebarn och hemmabarn lagts ner, (pga att den allmänna förskolan infördes), så är även många hemmaföräldrar hänvisade till den vanliga förskolan - och då måste de få en chans att diskutera miljön där. Därför finns det nu en grupp för föräldrar och pedagoger: https://www.facebook.com/groups/1592377254358994/ -  där man kan diskutera även miljön i förskolan samt vistelsetiderna. Ska man inte bara trampa runt utan faktiskt arbeta framåt och komma vidare, så tror jag att det är ett måste att lägga hela pusslet och därför ta upp även frågor som rör barnen.



1 kommentar:

Anonym sa...

Vad dåligt att det inte går att diskutera vissa saker. Åsiktskorridoren är väldigt snäv när det gäller förskolan. Förskola på heltid MÅSTE helt enkelt vara bra, eller egentligen det bästa, för alla barn...
Det är ganska otroligt egentligen att föräldrar helt okritiskt accepterar - och förväntas acceptera - att deras barn tas om hand av vikarier som de aldrig ens har träffat.