söndag, september 27, 2015

När allt fler pedagoger larmar om situationen i förskolan - så är det läge att lyssna

Skärmdump
Det känns lite sorgligt att så få partier för in ett barnperspektiv i familjepolitiken. Kanske är en del av problemet av vi i dagsläget har flera partier som saknar familjepolitik som ett ämnesområde: S, V, MP och M.

Alla pratar förskola, men förskola är EN pusselbit i familjepolitiken. Den ska hålla en hög kvalitet och inte bara kring teoretiskt lärande, utan också när det gäller omsorg.

Sedan kan inte förskolan vara den ENDA pusselbiten i familjepolitiken, eftersom barn är olika. Enligt alla undersökningar så har 30 procent av alla barn en ökad sårbarhet som gör att förskolan kanske inte är den bästa lösningen för just dessa barn.

VAD ska de då ha för omsorg när nu omsorg i hemmet inte längre kommer att vara en subventionerat alternativ och när S vill ta bort barnomsorgspengen för att hindra att alternativ som privata dagmammor och flerfamiljssystem får starta?

Och mest av allt. Varför ställer sig inte någon i dag på barnen sida?

Faktiskt så känner jag alltmer att vi som valt tid för barn och balans mellan familj och arbete - vi SER att det behövs en nyare, modernare familjepolitik. Pedagogerna ser det också. Men, föräldrarna de verkar fortfarande leva i sin lilla bubbla - där de fortfarande bara hör och ser den propaganda som matats ut i decennier:
"Vi har världens bästa förskola", "Barn behöver förskola för att bli socialt välfungerande och duktiga i skolan", "En förälder kan aldrig ersätta en pedagog".

Men den här propagandan har ju bara haft som syfte att få föräldrar att agera som politikerna vill. Den har ingenting med verkligheten att göra - med det lilla barnets BEHOV att göra. För verkligheten är att barn är olika och förskola kan aldrig vara den enda lösningen för alla barn. Dessutom har det inte under de senaste 30 åren forskats kring vilken effekt förskolan har på barn. Men det finns utländska studier som pekar på många risker, så det är dags att släppa ut föräldrarna ur bubblan och få dem att se verkligheten - och den är precis så som pedagogen Lisa Alvbåge skriver här i inlägget nedan:

Så här skriver en pedagog i förskolan i ett inlägg som cirkulerar på Facebook: 

"Man läser alla olika artiklar om barn på förskolan. Inget händer och allt tas fel kan jag tycka istället för att se verkligheten - och vara ärliga mot mänskligheten. Och göra något åt det! Det är dags nu kan jag tycka! Innan det är för sent! I alla för vissa barn. Och alla barn har rättigheter!

Ja vi ska inte skuldbelägga mammor eller pappor som har sina barn långa dagar på förskolan!  Men det är viktigt att föräldrar vet hur situationen ser ut på de flesta förskolor just nu också. Det ÄR brist på personal ! Hur gärna vi än vill så är det svårt att se till varje barns behov !! Just nu ser vi mest till gruppen. Och det är inte OK. Alla barn skall kunna ses och få rätt att utvecklas i sin takt inte i sin kompis takt. Jag älskar mitt jobb, jag ger 110 procent, jag älskar alla barn jag vill kunna ge ALLA BARN KÄRLEK OCH TID.

Jag har valt att jobba med barn för att jag anser att det är det mest fantastiska i livet. JAG kan också se att de flesta artiklar riktar sig till barn över 3 år. Ett barn som är 1-3 år behöver en vuxen att se till hela tiden. Att kunna få sätta sig i knäet att få sin tid till att bli tröstad eller bara få kärlek att bara få vara sig själv att kunna få känna, kärlek, trygghet - att veta att vad som än händer så finns det en trygg vuxen att kunna få klättra upp till och att denna vuxen ser mig ger mig 100 procent. 

Från nyfödd väger ett barns hjärna 300 gram en 2-årings hjärna väger 1.1 kg och en vuxens hjärna väger 1.3 kg. Alltså hjärnans snabbaste tillväxt sker under de tre första åren. Alltså då de små är långa dagar i förskolan. DÄRFÖR är det OTROLIGT VIKTIGT att vi ser VARJE barn INTE GRUPPEN!!

Vi är alla olika och vi skall alla få vår tid!! Ska nu barnen vistats 8-12 timmar på förskola varje dag när de är 1-3 år. NEJ tycker jag. Men måste man ha sitt barn så många timmar eller vill det, så skall man också få det men då måste POLITIKERNA IN OCH FIXA TILL förskolans situation. Vi måste satsa på vad som är bland det viktigaste i samhället: De som skall växa upp och bli vår framtid! Det finns forskning om vad som händer med hjärnan under stress! Och det är vad våra barn upplever varje dag i förskolan på de allra flesta ställena!! Och det är också under tiden hjärnans mest kritiska period detta sker.

Så SNÄLLA dela gärna detta till många och jag vet min svenska inte är korrekt grammatisk och så vidare, men se förbi det - och känner ni någon som känner någon som känner en politiker som kan få upp ögonen för det mest betydelsefulla vi har BARNEN så DELA!"

Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk

Läs också:

En förskollärare: Nu ger jag upp

Förskola före två års ålder kan skada barn

Barn som lämnas på dagis för tidigt kan känna sig övergivna

Dagis kan skada ditt barn




Inga kommentarer: