tisdag, juli 25, 2017

Ta bort dina artiklar - du förstör för förskolan

Foto: Andreas Photography FLICKR) LICENS: CC BY-SA
Det är inte lätt att försöka förändra och förbättra. Nu är jag en vanlig liten mamma, utan ekonomiska resurser, utan en stor och stark organisation bakom mig, eller en mängd höjdare som stöttar mig. Det är bara jag och mina små gräsrötter. Vi tillsammans, alla dessa små vanliga människor som vill att saker ska bli bättre för våra barn och för oss föräldrar. Efter 16 års ideellt arbete, där jag inte tjänat en krona på att hjälpa, stötta och inspirera människor att våga ge sina barn tid och där jag samtidigt försökt förbättra för ALLA barn - så förstår fortfarande inte en del tanken bakom mitt engagemang.

Varje artikel jag skriver för att lyfta problem och försöka hitta lösningar, väcker tyvärr också en enorm ilska hos de som är vana vid att hålla varandra om ryggen och tillsammans påtala hur fint tyget är i Kejsarens nya kläder. De blir inte glada när det kommer någon och säger att Kejsaren inte har några kläder ... om vi säger så. De ser inte några fördelar med att lyfta problem, vända och vrida på dem, bolla med tankar och idéer och hitta lösningar. Nej, INGEN får prata om problemen - vi ska prata om pedagogiken i förskolan och alla kul saker det går att göra med barnen. Ingenting annat!

Fokus blir då för att undvika problemformuleringar och prata lösningar - att flytta fokus och smutskasta mig som person. Inne på Förskolan.se med över 33 000 medlemmar sitter admin och andra och försöker tillskriva mig saker som inte är sanna. Tydligen finns det de som inte tror att en hemmaförälder kan arbeta för att alla barn ska ha det bra - i förskolan, hemma och i pedagogisk omsorg. En hemmaförälder bryr sig ju bara om sitt eget och vill att alla barn ska vara hemma, eller hur?

Nej, självklart inte.

Den som tittat in i ett barns klara ögon, som hållit en mjuk babykropp i sin famn och känt den där fulla tilliten: "Jag litar på dig som är vuxen, visst tar du hand om mig" - väljer inte bara ut vissa barn - och särskilt inte efter vilken omsorg de har - utan arbetar självklart för att alla barn ska ha det bra. Och för att alla barn ska få ha det bra under sin uppväxt, så måste vi göra något åt familjepolitiken i stort och där är förskolan en pusselbit, men inte den enda. Vi vet vad små barn behöver och jag tycker att det är så viktigt att vi också lyfter den kunskapen och gör förändringar.

Jag är ändå ganska trygg i att människor ser det problematiska i att sitta och smutskasta en person som inte är med i en grupp. Många vågar inte skriva något i gruppen, eftersom de får lämna då - men självklart så kontaktar de mig, Den här hetsen mot mig har nu resulterat i att jag i ett privat meddelande blivit uppmanad att ta bort mina debattartiklar på nätet, för jag "förstör för förskolan". Nej, jag förstör inte för förskolan - jag gör skillnad. Hade inte jag vågat lyfta de problem jag såg redan 2006 (Förskolebarn saknar skydd i en arbetsmiljölag) - efter Per Kågesons bok "Tid för barn" som kom 2005 (och gav mig bra argument), hade kanske inte fler vågat följa efter. Människor fungerar så. Ingen vill vara först, för den som är bland de första får betala ett högt pris. Det vet jag om någon.

Sedan tror jag på att arbeta tillsammans. Vad spelar det för roll vilket barnomsorgsalternativ vi väljer till våra barn. Vi väljer olika, eftersom våra barn är olika. Tyvärr får jag får inte vara med längre i Förskoleupproret. Mycket på grund av en miljöpartist - tillika förskollärare, som förföljt och jagat mig när jag var med i gruppen och som skrivit saker i stil med: "är dagishataren här nu", som smutskastat mig och skrivit till admin att jag måste uteslutas för att jag är hemmaförälder. Han har även i andra sammanhang skrivit att han "känner för att ladda ett gevär" när han retat sig på att medborgare klagat över väghållningen i en kommun. Vilket säger en del om vilken nivå han brukar ligga på. Men jag stöttar ändå Förskoleupproret, för jag vet att priset är högt för de som larmat. Tyvärr har de ännu inte lyckats åstadkomma några förändringar - och det visar också på hur viktigt det är att vi arbetar tillsammans. Vi som står upp för de små barnen ska inte kriga mot varandra. Det gynnar bara de som vill att allt ska fortgå som förut.

Många missar också att jag faktiskt arbetat på en deltidsförskola (lekis/kyrkis) under många år. Under ett år så drev jag i princip hela deltidsförskolan själv, då ordinarie förskollärare var sjukskriven eller vabbade det mesta av tiden. Jag är inte emot förskolan, men jag vill inte att det ska vara det enda alternativet - och jag vill att förskolan ska få bättre förutsättningar för att bedriva en bra verksamhet. Dessutom vill jag ha tillbaka deltidsförskolorna med verksamhet riktad specifikt till hemmabarn och dagmammebarn. Sedan bör varje kommun erbjuda pedagogisk omsorg i form av familjedaghem, flerfamiljssystem och omsorg i hemmet. Jag är övertygad om att vi får mer psykiskt välmående barn om vi har valfrihet och många olika alternativ.

Eftersom vi har skolplikt i det här landet så hamnar alla barn i skolan förr eller senare ändå. Och då är det väl bra om de fått tillbringa sina första år på ett sätt som gynnat dem i deras utveckling och som gett dem en bra, trygg och kärleksfull start i livet.

Mer dramatsikt är det inte, så nej jag tänker inte ta bort några artiklar. Jag tänker fortsätta på den inslagna vägen och fortsätta arbeta för alla små barn och för en bättre familjepolitik. Vill du också arbeta tillsammans med mig - så skriv gärna på namninsamlingen i Power to Parents, där jag och Susanne Nyman Furugård kämpar för att ge barn 0-6 år en röst i valet 2018.

Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk

Ett litet p.s angående Förskoleupproret

Förskoleupproret skriver att "man blir inte utesluten utan anledning". Men faktum är att jag inte blev utesluten, utan lämnade då det blev omöjligt för mig att skriva då jag hela tiden var förföljd av en person som hetsade mot mig och hoppade på mig. Det blev väldigt obehagligt och jag behövde en paus. När jag ansökte igen efter några månader blev jag blockerad direkt av admin bara för att jag ansökte.

Via pm ställde jag då en fråga varför, men jag fick tyvärr aldrig något svar. Men som sagt - det får stå för dem. Jag tror på att samarbeta och att alla föräldrar bör jobba tillsammans, i stället för att motarbeta varandra - bara för att vi väljer olika barnomsorgsalternativ :)




9 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter mycket bra med alternativ, att se bortom normen och ta tillvara på variationer hur barn växer upp. Tror att varierade kontexter berikar barnperspektivet. God fortsättning på hemmaförälderskapet! Närhet & närvaro är alltid till godo.

Madeleine Lidman sa...

Tack för fina ord!

Jag hoppas att jag kan bidra till att föräldrar samarbetar med varandra, i stället för att de motarbetar varandra. Det var länge sedan partierna pratade om de små barnen 0-6 år och deras behov, så nu är det verkligen dags. Och ska vi nå tid så måste vi föräldrar hålla ihop, mot makten och för en förändring till det bättre :) Lite så tänker jag.

Anonym sa...

Ja, håller med om att det är angeläget att barnperspektivet lyfts fram så alla, 0-6 år, ska få goda förutsättningar till en glädjerik barndom...

Tanja sa...

Jättebra skrivet! jag stöttar dig till 100%! jag har jobbat i en förskola som barnskötare och sett många små krossade hjärtan gråta efter mamma och pappa, framför ytterdörren, i matsalen, överallt. Barn som precis lärt sig att gå, barn som lärt sig säga mamma och pappa, alla under 3 år. Och vissa har fått skäll för att de flera ggr gråtit och sagt orden mamma o pappa.
Det är inte humant att driva den familjepolitiken som vi har nu. Bara läs eller lyssna på Gordon Neufeld! han har varit barn psykolog i 40 år trots att han blivit stämplad som "kristen höger" i vissa forum.Tro mig jag har också lyft upp debatten!
Fortsätt kämpa den goda kampen, HFN är med i mina böner!
Guds frid/ Tanja

Unknown sa...

De trista i alla diskussioner blir för eller emot. Men det är ju inte det som det handlar om. Vissa barn mår bra o andra inte lika bra. Vi vill väl alla att barnen ska sättas i första hand och jag kommer aldrig att erkänna att politiker vet bäst. Vi måste få ha olika former att omsorg om de minsta och därför valfrihet. För i slutskedet är det till syvende och sist när barnen formas som de ska få bästa omsorgen för resp barn.

Susanne Valvik sa...

Så bra att du står på demokratisk grund och vill vara en annan röst i mängden. Vi är inte en demokrati för att alla ska tycka lika utan för att även det obekväma måste få möjlighet att uttryckas ☆☆

Frida sa...

Hej! Vilken bra blogg och vilka fantastiska initiativ du har tagit! Jag är fyrbarnsmamma med barn i åldrarna 16 år-7 månader. Faktum är att jag till och med funderar på att flytta till Åland för att kunna bedriva hemskola åt mina yngsta barn. Jag behöver bara bearbeta min man först. ☺

Anonym sa...

Frida, jag tänker ungefär samma med hemskolning. Jag vill inte flytta från nätverket här i Sverige, där både mannen och jag har våra nära och kära, men just detta att barnen ska gå i skolan, som verkar bli sämre och sämre, med stora klasser och inte den bästa miljön tycker jag inte om.

makena sa...

Jag beundrar dig som orkar fortsätta kämpa!! Och jag stödjer dig också!! Har 5 barn mellan 16-2 år och nr 6 påväg. Varit hemmamamma till de tre första, sen började jag jobba som dagmamma hemma när nr 4 var runt 1 år. Alltid känts helt otänkbart för mig att lämna bort mina barn! Aldrig!! Har jobbat en hel del på fsk som vikarie tidigare och även lite nu. Mitt hjärta blöder för dessa små! Hjärtskärande gråt från 1-2 -åringar hela dagen och "tryggheten" ska vara i en vagn. Inte en famn. Och man undviker ordet mamma, för då "kommer de på" att de saknar mamma o börjar skrika igen...man blir mörkrädd :( Ser så mkt som gör mig ont när jag är ute och vikarierar. Och jag inser ju hur överlägset alternativ en dagmamma är! SÅ mycket bättre på alla sätt. Men som dagmamma får man hela tiden känna att man inte egentligen duger o måste bevisa om och om igen att man har en bra verksamhet som når upp till läroplanens strävansmål med råge. Något är mycket fel i vårt land!