torsdag, januari 03, 2019

Har paddorna ersatt barnens fria lek med leksaker?

Foto: Pixabay
Vi är ute och äter på restaurang, vilket inte händer särskilt ofta. Vid bordet bredvid sitter ett ungt par och i en barnvagn har de stöttat upp en liten bebis med kuddar. En liten som halvligger mot kuddarna och stirrar med öppen mun mot en iPhone med rörliga bilder. Det lilla spädbarnet sitter helt klistrad med blicken vid de rörliga bilderna och föräldrarna får äta ifred. Jag hör inte ett ljud från barnet under den tid vi är där. Föräldrarna pratar inte med barnet, interagerar inte med barnet, utan den lilla sitter där som en liten grönsak och stirrar på skärmen. Det är något kusligt över det hela. Ett spädbarn i den ålder som hjärnan utvecklas som mest. I en ålder när socialt samspel är A och O för att spegelneuronerna ska få arbeta och den lilla som formligen slukar all ny kunskap och utvecklas i raketfart. Det vill säga om barnet och barnets hjärna får det barnet behöver.

Vad händer när viktig kunskap om små barns behov försvinner? Jag tänker som så att en bebis på fyra-fem månader har inget behov av att följa med ut på restaurang, men kan självklart följa med, men ska då helst sitta i en barnvagn och vara med i det sociala samspelet. Leka med leksaker, tappa leksaken, någon tar upp den och pratar. Då är barnet hela tiden med i konversationen och en del av flocken. Eller så kan barnet sitta i knäet och man kan turas om att hålla i den lilla. Barn innebär förändringar, anpassning och under de första viktiga åren så är det kanske inte en bra idé helt enkelt att försöka få allt att vara som vanligt. Barnets behov måste få styra.

I den nya läroplanen för förskolan är numera digital teknik obligatorisk. Små 12 månaders bebisar ska sitta vid paddor och undervisas. Allt infört utan minsta lilla riskanalys, trots att flera forskare och barnpsykologer varnar för att det kan få negativa konsekvenser för utvecklingen av barnens hjärnor. Jag kan förstå att paddor kan vara en quick fix för att klara dagen i en stor barngrupp med få personal, höga sjukskrivningstal och svårt att hitta vikarier - men sedan placeras många barn dessutom framför en padda hemma. Barn som inte kan leka själva pockar också hela tiden på föräldrarnas uppmärksamhet och då blir paddan en quick fix även där för att föräldrarna ska få lugn och ro efter en lång arbetsdag. Men bör inte riskerna analyseras innan något görs obligatoriskt?

Mitt i allt det här läser jag om hur ännu en stor leksaksjätte gått i konkurs. Det verkar som leksakshandeln har stora problem. Jag hoppas att nedgången i försäljningen inte beror på att barn inte leker med vanliga leksaker längre. Kan det vara så illa att en majoritet  sitter klistrade framför sina paddor, istället för att få en chans att sitta och leka, gå in flow och utveckla en mängd förmågor? Kan barn ens leka själva nuförtiden när de får så mycket skärmtid att all kreativitet dödats?

Men hallå, säger någon. Det är nya tider nu, livet förändras och barn lär sig en massa saker när de sitter vid sina paddor. Ja visst är det nya tider, men vi människor är fortfarande ett däggdjur och vi och våra behov har inte förändrats särskilt mycket sedan stenåldern. Och kanske lär sig barnen saker, men vad missar de? Och vad säger att det inte är saker de kan lära sig när de är äldre? Mycket skärmtid gör att barnen får popcornhjärnor säger experterna. Benämningen används på barn som sitter länge framför en skärm där olika saker poppar upp och lockar till sig deras uppmärksamhet. Det orsakar hjärnstress och i det läget fungerar hjärnan långsammare. Andra forskare pratar om att barn som har mycket skärmtid drabbas av digital demens.

Jag tycker att det är en väldigt farlig väg vi börjat vandra på när någonting som dessutom kan vara direkt skadligt för våra allra minsta gjorts obligatoriskt och vi först om några år kan få facit på hur stora skadorna blivit. Det kan bli en förlorad generation med obotliga skador på hjärnan, som i sin tur leder till ytterligare ökad psykisk ohälsa hos barn.

Det är dags att vi får in forskning kring neurobiologi, utvecklingspsykologi och anknytning när politikerna ska fatta politiska beslut. Ideologi och snabba, ogenomtänkta beslut utan riskanalyser har alltför länge präglat familjepolitiken och den politik som berör våra yngsta barn under deras mest känsliga utvecklingsperiod. Den period när hela grunden för deras framtida välmående läggs.

Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk

Läs också:

Stoppa Fridolins surfplattetvång i förskolan

Psykiater varnar för ny folksjukdom: popcornhjärna

Digital demens drabbar barn

Svenske hjärnforskaren: Ipad och tv-tittande ger barn IQ-brist

Inga skärmar till barn under två år

Barnläkare varnar för digitaliseringens risker

Risker med skärmar - sammanställning

Mycket tid framför skärm splittrar barns tid

Toysus ansöker om konkurs

Leksakskedjan som driver BR leksaker i konkurs efter svag julhandel

Snart blir digital teknik obligatoriskt i förskolan

2 kommentarer:

Kia sa...

Hej! Gå gärna in på min offentliga grupp på facebook; WIFI STRÅLNING TRÅDLÖS TEKNIK HÄLSORISKER STOPPA 5G.https://www.facebook.com/groups/408666892574591/ Mikrovågsstrålningen i alla våra trådlösa nätverk skadar allt levande på sikt. Strålningen orsakar DNA skador, neurologiska sjukdomar, oxidativ stress på cellerna, cancer, tumörer, kalciumläckage i hjärnbarriären, mikrovågssyndromet/elöverkänslighet med en rad olika symptom. Hundratals vetenskapsmän och läkare har skickat in appeller till UN WHO och EU där man kräver DRASTISKT sänkta gränsvärden för redan nu befintlig mikrovågsstrålning och ett STOPP för 5G sk Moratorium. Gå in och läs i min grupp massor med bra information. Med vänlig hälsning Kia Katarina Hollbrink https://www.facebook.com/groups/408666892574591/

Anonym sa...

Har försökt förstå vad dom gör i förskolan.

Några svar från förskollärare hur dom arbetar med digital teknik:

"Vi har en iPad till våra barn som de tar kort med på saker som är viktiga för dem. Sedan lägger dom/vi över korten till en bild skärm som visar korten rullande. Det gillar dom verkligen."

"Vi försöker introducera böcker och berättande för 1-4 åringar. Polyglutt funkar. Youtube med Knacka på interaktiv. Det mesta på storbild. Mycket leder in på Babyshark. Och alla kan rörelserna. Nästa steg blir Greenscreen..."

"Jobbar med film. Imotion, Imovie och greenscreen ihop. De yngsta jag jobbat så med var fyra men det går säkert att göra även med mindre barn. En bra ingång till att prata källkritik"

Så gick arbetet till med att göra en film:
Filmen är en introduktion till de tre apparna, ett enkelt sätt att visa vad man kan göra. Efteråt har förslagen haglat. De vill göra Rapunzel och klättra i tornet, vara i en öken och göra äventyrsfilm med legofigurer.

Vad lärde de sig?
Samarbete, hur apparna fungerar, hur man gör en animerad film på ett enkelt sätt, hur man kan ”luras med film” (vi diskuterade mycket runt att inte allt man ser är på riktigt. En del av diskussionen kom från barnen en del från oss).

Först pratade vi om hur vi skulle göra, så ritade alla var sin luciafigur i smågrupper, vi spelade in sången, vi fotade tillsammans, vi redigerade med det olika apparna. Svårt att säga exakt tid men själva filmen tog två veckors samlingar och förmiddagspass från start till slut. Vi gjorde även en QR-kod som vi satte på dörren in till avdelningen så att det går att scanna och se filmen när som helst.
Vi var 16 barn på 2 personal.