fredag, augusti 31, 2007

Mammaerfarenheter är guld värda

Det är något alldeles speciellt att bli mamma. (Det är naturligtvis något alldeles speciellt att bli pappa också – men det överlåter jag till någon pappa att berätta om). Innan första barnet kom gick jag med skygglappar genom livet – jag såg bara det som rörde mitt arbete, vännerna och familjen. Livet framlevdes inom snäva ramar och visst hade jag drömmar om allt jag ville göra någon gång i framtiden (runt 40 år kanske när man nästan var pensionär sett genom 20-åringens ögon) - drömmar som jag aldrig kom till skott med att ens försöka förverkliga.

Så kom första barnet och en helt ny värld öppnade sig. Hur hade jag någonsin tidigare kunnat tycka att tiden inte räckte till? Med ett nyfött barn hinner man inte med någonting, trots att ungen sover långa perioder. Till råga på allt så var jag tvungen att gå ut i vardagslivet och börja umgås med människor som inte kom från databranschen, människor vars enda gemensamma nämnare med mig var att vi hade barn. Bristen på tid och rutiner samt det nya sociala livet förändrade mig som människa gradvis och gjorde att jag utvecklade helt nya sidor.

Trots sömnbrist och konstant amning så utvecklades min kreativitet enormt – speciellt sedan jag blivit tvåbarnsmamma. Hjärnan tycktes jobba för högtryck med att bearbeta alla nya intryck och alla lärdomar från det som kallas ”livet”. Det här har varit en ständigt pågående process sedan dess, som resulterat i nättidningen och nätverket Hemmaföräldrar, mitt lilla marknadsföringsföretag Nyboda Media, ett mer frekvent skrivande och ett stort engagemang i barnens skola samt att vikariera ibland på kyrkans deltidsförskola - lekis. Ibland har jag gått på pumpen i mitt nya yrkesliv, så det heter duga, och slagits till marken – att våga är att riskera – men kärleken till mina barn har fått mig att resa mig och hitta nya lösningar och jobba vidare.

År har lagts till år och erfarenheterna har byggts på. I dag titulerar jag mig stolt Mamma, klassförälder, redaktör, egenföretagare och lekisfröken. Men hur beskriver man den utvecklingen i en meritförteckning? Det är extra svårt i ett land som genomsyras av en attityd uppifrån att mammaerfarenheter är värda noll och nix.

Men mammaerfarenheter är guld värda och att bli mamma är enormt utvecklande.

I Dagens Nyheter den 29 augusti berättar Anna Rosenqvist hur livet som mamma gjorde henne till uppfinnare.

Läs mer >>
Madeleine Lidman

Inga kommentarer: