torsdag, mars 26, 2015

Förskolan ska inte användas som gratis barnpassning

Foto:Eduardo Merille (Flickr) Licens: CC BY-SA
15 timmar gratis förskola varje vecka för barn till föräldralediga är ett mycket förmånligt erbjudande till barn som fyllt tre år. Notan går till skattebetalarna. Tanken var ju om vi ska vara helt ärliga att förskolan  skulle erbjudas till barn vars föräldrar arbetar. Men med en förskola i varje stadsdel så fanns det ju ändå en lokal, personal och att då låta även barn till föräldralediga gå där sågs nog en gång av politikerna som en bra och enkel lösning.

Problemet var bara att det hela kom i ett paket med en massa andra förändringar som maxtaxan som infördes 2002 och gjorde förskolan extremt billig och billigare har den blivit varje år för föräldrar, eftersom maxtaxan legat still. Samtidigt med maxtaxan lades alternativen ner som lekis/kyrkis som erbjöd verksamhet till dagmammebarn och hemmabarn. Nu skulle alla barn i stället erbjudas plats i förskolan.

Och många barn blev det och plötsligt måste allt kostnadseffektiviseras. Fler barn trycktes in på avdelningarna och barngrupperna växte. Fler barn betyder fler smittor, vilket leder till sjukare personal men även mer buller, stress och ett tuffare uppdrag för pedagogerna i förskolan. Den mer skolliknande miljön ledde till mer dokumentation - och långtidssjukskrivningarna började öka bland personalen, fler lämnade yrket - barnen fick förutom större barngrupper nu nöja sig med färre vuxna och många nya olika vuxna.

Där någonstans på vägen började den verklighet pedagogerna upplevde och den verklighet föräldrar fick sig serverad, uppvisa en allt större diskrepans. Orsak: Tystnadskulturen. I boken "Förskolan för de allra minsta. På gott och ont” är det väldigt bra beskrivet:

I en stor barngrupp där det inte finns vuxna som hinner eller har möjlighet att samspela med barnet, så får det negativa konsekvenser för barnets utveckling.

- Det är förvånande att inte föräldrar går ihop och protesterar, säger Magnus Kihlbom. Alla anser de att situationen i förskolan har varit alarmerande sedan 1990-talet.

- Det har tagit så här lång tid för oss att få ut den här informationen, eftersom vi inte velat skapa oro eller ge föräldrar skuldkänslor, säger Gunilla Niss, barnpsykolog.

Bristen på vuxenrelationer får naturligtvis konsekvenser för det lilla barnet som har extra stort behov av att få den närhet och bekräftelse som det har rätt till. Och enligt Gunilla Niss kan reaktionerna hos barnet visa sig på olika sätt.

- Det som händer i en stor barngrupp med få personal, när barnet inte blir sett, är att barnet reagerar antingen med överaktivitet eller passiv resignation, säger hon.

Som en förklaring till dagens moment 22 där ingenting händer och inga protester hörs varken från föräldrar eller personal, ser de ”den ömsesidiga pakten av hänsyn” – som en förklaring. ”Personalen vill inte säga något för då riskerar de att ge föräldrarna skuldkänslor och föräldrarna säger inte något eftersom de ser att personalen sliter i den stora barngruppen och gör sitt bästa”.

Läser man inne på Förskoleupporet som startats av några förskollärare från Örebro, så ser man att pedagogerna i förskolor över HELA LANDET brottas med mängder av problem - och det beror på den politik som förts under flera år.

Samtidigt ser man i media i den bild journalister förmedlar, men även i hur många föräldrar uttrycker sig och resonerar att det är hög tid att skippa tystnadskulturen och låta pedagogerna komma till tals, så att de får berätta om de utmaningar de ser. Journalisterna som själva tillhör föräldragruppen, skriver på ett sätt som ytterligare bidrar till en väldigt skev bild. De borde göra sitt jobb och börja lyssna på de som faktiskt befinner sig där ute i verkligheten.

Nyligen delades ett inlägg där en förälder startat ett medborgarinitiativ och samlar underskrifter för att alla barn ska ha RÄTT till förskola 30 timmar i veckan när en förälder är hemma med syskon. Argumenten är ganska häpnadsväckande, men visar också på bristande kunskap om situationen på många förskolor:

”Det yngre barnet har rätt att få föräldrarnas tid och odelade uppmärksamhet för mer än bara 15 timmar i veckan! Det är mycket viktigt för barnets utveckling och anknytning till föräldrarna och familjen. 
Dessutom är de första månaderna med ett nyfött barn mycket ansträngande för föräldern. Ett nyfött barn behöver mycket tid och uppmärksamhet, och det en stor utmaning att engagera och underhålla ett äldre barn samtidig.
Dessutom har båda barn mycket annorlunda krav och rutiner genom dagen. Föräldrarna kan därför lätt bli utmattade och det är dålig för båda barnen."

Jo visst är det krävande att bli tvåbarnsförälder, särskilt i dag när många saknar avlastning. Men faktum kvarstår, även om det ÄR krävande ska inte det belasta skattebetalarna (om inte särskilda skäl finns). Skulle föräldrar få börja betala en timtaxa, så är jag övertygad om att det här "behovet" hos föräldrar att lämna bort syskonet 30 timmar i veckan ganska snabbt skulle försvinna. Men det visar också på att många föräldrar faktiskt inte förstår hur verkligheten ser ut på många förskolor det vill jag tro i alla fall, för inte kan det väl finnas föräldrar (och journalister) som resonerar som så att det är dags att utöka förskolans uppdrag ännu mer under rådande situation - utan att de också betalar mer pengar.

Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk

P. S Återigen har facebook lyckats radera alla likes till det här inlägget. Det händer tyvärr med jämna mellanrum och just på den här bloggen av någon anledning. De har nu fått kännedom om det här och det ska bli spännande att se om de tänker åtgärda det hela. Synd när det var flera hundra likes på inlägget som just nu har lästs av över 8 000 unika besökare …

Läs också:

Konsekvenser: Föräldralediga uppmanas hålla barnen hemma 

Barns rätt till 30 timmar ifrågasätts av pedagoger

Barnen går för långa dagar i förskolan

Vi kan sluta ljuga om att barnen har det bra

Alla barn ska ha rätt till en sammanhängande ledighet

Personalen går på knäna: Sveriges sjukaste yrkeskår

MP anser att skattepengar ska till 30 timmar i veckan till föräldralediga - även alla lov

Tystnadskulturen har invaderat Förskoleupproret




75 kommentarer:

Anonym sa...

Alla barn är olika, vissa barn är det omöjligt att vara hemma med samtidigt som man har en 3 åring tex. Och det har inte med uppfostran att göra. Kom ut ur bubblan

Madeleine Lidman sa...

För en del känns det säkert omöjligt … och det kan säkerligen vara tufft, men … har man inte särskilda skäl … så är frågan: VEMS ansvar är det då att lösa situationen? Är det staten - och därmed skattebetalarna som ska stå för notan. Eller … ska vi införa någon form av timtaxa för föräldrar som känner att de inte mäktar med, men inte har särskilda skäl?

Det är dit jag vill lyfta debatten. Var går gränsen för välfärdsuppdraget?

Dessutom kanske föräldrar behöver stöd och uppmuntran att nätverka mer och stötta varandra. Allt kanske inte kan ligga på staten utan en del saker får helt enkelt överlåtas på det civila samhället. Lite i de banorna tänker jag …

Anonym sa...

Tycks i mina ögon mycket märkligt om det skulle finnas barn som är "omöjliga" att vara hemma med samtidigt med annat barn. Det har väl barn i alla tider varit, då förskola inte funnits speciellt länge. Och är det fortfarande i stora delar av världen. Har de svenska barnen blivit mer "omöjliga" på senare tid?

Karin Frid sa...

Bra skrivit! Jag tycker det är orimligt att man ska få lämna syskon gratis när man är hemma! Här har jag hållt alla mina ungar hemma och kommer fortsätta göra det! Inte omöjligt ta hand om en 5 åring och en 4 åring och en 3 åring och en bebis. Jag gör det varje dag.. Visst blir jag trött ibland men herregud jsg skaffar väl inte ungar för att staten ska ta hand om dem!? Det är föräldrarnas ansvar!

Anonym sa...

Är inte det äldre barnet en del i familjen som den nyfödda då åxå behöber bekanya sig med??? Klart att dey är krävande att bli förälder man va f*n. Förskolan är redan överbelastad. Iybiödar mig just nu och barngrupperna är i många fall stora.

Linda Wallman sa...

Mycket tankar när man läser! Vi har båda jobb men arbetar deltid. Vi får 15 000 kr mindre i månaden pga detta, så det är vad vi betalar för att ta hand om våra barn. Inte direkt nån maxtaxa som sätter taket då!

Madeleine sa...

Pedagoger har flera barn samtidigt på förskolan men vi som sätter dom till världen kan inte ta hand om flera samtidigt?

Anonym sa...

Så himla bra skrivit 😊

Anonym sa...

Kan tycka att det är ok att en fyra till fem åring får gå 15 timmar men i Stockholm tex. Går i princip alla barn oavsett ålder 30 timmar eller mer. Det är absurt med tanke på hur miljön för barnen är. Jag tror inte föräldrar inser vilken lyx det är för små barn att vara hemma. Jag visste inte heller detta förän jag själv började jobba i förskolan och insåg vad det innebär att befinna sig där flera timmar om dagen.

Anonym sa...

Men...om man nu känner att det är totalt omöjligt att ha fler barn än det barnet man redan har..varför skaffar man fler? ..och precis som någon annan skrev längre upp; en pedagog har ju betydligt fler barn att se efter jämförelsevis!

Anonym sa...

Såg att en manlig förskolelärare som jobbar i Malmö skrev inne på Förskoleupproret: "Är det Madeleine som är ute och hatar dagis nu igen". Jag vill bara skriva att jag tycker artikeln är mycket bra och inte alls dagishatande. Tvärtom. Tur att någon står på barnens sida. Malmö har ju haft tre förskolelärare nu som är misstänkta för våldtäkt på tre olika förskolor. Det kanske är hans arbetskamrater så han är sur nu när Malmö hamnar i blickfånget igen.

Madeleine Lidman sa...

Det är väl dessvärre lite klassisk härskarteknik. Skjut budbäraren … så är problemet löst. Det är inte lätt att vara den som försöker lyfta saker, vända och vrida på dem … och se vad som kan bli bättre. Men någon måste ju göra det någon gång också, även om det resulterar i personliga påhopp snarare än en saklig debatt.

Jag tror dock att de flesta ser igenom det här och anar oråd när någon väljer att inte fokusera på sakfrågan :)

Hade ju varit intressant om denna manliga förskollärare i stället hade diskuterat det som står i artikeln. Är det läge att vi ska utöka välfärdsuppdraget ännu mer, utan att tillföra mer pengar?

5barnsmor sa...

Mkt bra artikel och nog har väl samhället blivit lite snett när man tror att förskolan kan ge barnen mer än vad man själv kan.
Har själv märkt syskonrelationerna blivit så stärkta i att ingen blivit " bortlämnad". Handlar ju inte om att man är emot förskolan i sig men att syftet blivit fel.

Anonym sa...

Det handlar inte om att hata dagis. Varför är det så svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt? Visst är det bra att det finns förskola, men är man föräldraledig med syskon är det kanske inte självklart att skattebetalarna ska stå för kostnaden för förskola för storasyskonet. Det tycker i alla fall inte jag. Föräldrar kan se till att ta barnet till öppen förskola, sagostund på biblioteket och andra aktiviteter för att hen ska få träffa andra barn; och ta med syskon. Man kanske inte ska skaffa fler barn än man klarar att ta hand om... Men så får man inte säga i dagens samhälle, för då kanske man kränker någon.

Madeleine Lidman sa...

Nej, självklart inte. Men för den som vill flytta fokus från sakfrågan och undvika att diskutera problemet så är det förstås enklare att hoppa på och försöka smutskasta budbäraren. Kan väl säga att jag är van sedan jag för första gången lyfte frågan att Förskolebarn saknar skydd i en arbetsmiljölag: Förskolebarn saknar skydd

Anonym sa...

Äldre barn har behov av att träffa andra likasinnade barn. Jag är hemma med min 3 månaders bäbis och min 4 åriga dotter behöver komma på förskolan för att leka av sej med barn i sin ålder. Jag bor på en liten ort där man nu har lagt ner öppna förskolan (som annars är ett bra alt. till föräldralediga)och jag har inga andra bekanta som ör föräldralediga vilket gör att alla hennes kompisar är på förskolan. Hon blir uttråkad av att leka själv, eller med mej dom stunder bäbisen sover, hela veckorna. Hon behöver komma 15h på dagis för att må bra och dessutom lära sej samspel med andra barn, att sitta still tills alla är klar och lysna på fröken vid samlingar mm. Sen är ju alla barn olika....

Madeleine Lidman sa...

Ja visst är barn olika och då låter det ju utmärkt med 15 timmar. Jag gissar att du också känner att det räcker och inte kräver 30 timmar, som föräldern i inlägget jag delat :)

Anonym sa...

Ursäkta?! Skaffa inte fler barn än att du klarar att ta hand om dem så är problemet ur världen!

Madeleine Lidman sa...

Livet går sina egna vägar … och vi vet ju självklart inte innan vi får barn hur livet kommer att se ut. Utmaningarna ser också olika ut för olika familjer. Men … vi måste nog börja diskutera HUR vi ska lösa dessa utmaningar. Jag tycker inte att man ska skämmas för att livet som småbarnsförälder kan vara tufft … men förskola 30 timma på skattebetalarnas bekostnad känns inte som en bra lösning.

Tror att många kört fast i vissa tankebanor … och här måste vi tänka nytt och bättre. Som jag skrivit … det civila samhället … föräldrar som nätverkar och hjälps åt med mera.

Vill man ha 30 timmar i förskolan … så får man betala för det, så att inte verksamheten belastas. Personalen måste har bra villkor för att kunna bedriva verksamhet, annars orkar de inte - och då får barnen inte heller en bra verksamhet.

Lisette sa...

Jag har min dotter på förskola nu när jag är hemma med hennes lillasyster. Hon har ingen gratisplats, vi betalar maxtaxa flr henne.
Sen går hon inte där för att jag på någotvis skulle tveka på att jag kan ta hand om henne, eller inte orkar.
Hon började där medans jag jobbade innan lillasyster kom,
Innan jag fick barn såg jag det helt absurt att ha barn på förskola när man går hemma.

I vårt fall valde jag vad vår dotter ville. Gå till förskolan och träffa dina kompisar där är något hon värdesätter högt. Hade jag gått efter mina behov hade hon varit hemma varje dag. Det hade faktiskt varit betydligt enklare med tanke på att jag har ett litet barn till med fasta mat tider och sov tider. Allt är inte så svart eller vitt dom många i detta komentarsfält

Anonym sa...

Jag födde tvillingar (ej konstgjord befruktning) när vårt första barn var 3 år. Jag hade förlossningsdepression, pappan hade nystartat företag och var bara hemma på helgerna..att amma två barn mitt i sommaren i värsta hettan med en treåring som sprang ut och in från altanen, var ingen trygg period för varken henne, syskonen eller mig. BVCs kurator skrev ett utlåtande att storasyster borde få gå ett par timmar per dag på sin tidigare förskola ett par månader tills allt lugnat sig. Men inte ens då fick vi hjälp. Till slut hittade vi kyrkans barntimmar och hon kunde få leka fritt i trygghet några timmar. Detta var 1995.
Jag vet inte hur det är nu men någon månad eller två, tre kan väl syskon få gå kvar, om de vill eller behöver?? Jag tyckte då och tycker fortfarande att jag inte fick den hjälp jag skulle haft.

Anonym sa...

ett problem är också föräldrar som börjar plugga från dag ett istället för att ta ut föräldraledig "jag pluggar på heltid" alltså lämnar jag syskonen på heltid". De anmäler sig till ngn kurs, visar intyg. Men sen struntar man i att gå dit...

Anonym sa...

Jag måste skriva en liten notis här!
Jag har haft mina barn hemma, 7 st, mellan 0-14 år.
När mitt yngsta barn blev ensamt hemma så nyttjade jag 'gratis barnvakt' med dessa 10-15 timmar i veckan.
Inte för min egen skull utan för min sons skull.
Många funderar och undrar: -'Hur orkar du?'
Vilken underlig fråga, tycker jag. Mina barn är mitt liv och jag har själv valt att 'skaffa' dom....mina barn är mitt (och makens) ansvar!

Anonym sa...

Ursäkta, detta måste vara det sjukaste jag hört!! Alla barn är olika, har ni ens barn som kommenterar detta eller som har skrivit detta inlägg? Klart man klarar att ta hand om fler än ett barn. Pedagoger klarar det.. Ja absolut klarar dom det, de klarar vi föräldrar också. Men de handlar om lite mer än att överleva småbarns tiden. Utmattningssyndrom, gå in i väggen.. Är de värt de? De drabbas ju skattebetalarna av ellehur? Det är stressig, det kan Jag inte säga något annat om, man lite av sömnbrist. Stackars de stora barnet som ska sitta för sig själv när mamma måste amma bebis/mata bebis ge all uppmärksamhet till den lilla. Stackars det stora barnet som inte får någon uppmärksamhet. Man kanske inte kommer ut ut huset fören på EM. ekar blir så upprörd på sånt här alltså!! Om bebisen har kolik osv. Som sagt allt barn är olika, då får det stora barnet lida för de. Samhället ser annorlunda ut idag så bi kan faktist inte jämföra med hur det såg ut förr. Och nej hittills har vi betalat precis lika mycket till förskolan oavsett om det rör sig om 15 h, 30 h eller fulltid!

Anonym sa...

Det finns så mycket som skattebetalarna får stå för som ni inte tänker på, som alla invandrare som kommer till detta land. Det är ett faktum!!! Det kostar oss skattebetalare ännu mer, snälla skriv ett inlägg om de istället för de är något som kostar miljardbelopp!!!

Unknown sa...

Så många bra tankar i detta så angelägna ämne.Önskar att det snart blir en ändring för barnens och personalens skull.
Det är en tickande bomb som ligger och pyr huruvida dessa små människor mår och kommer att må om några år.
Det kommer att svida ordentligt i form av bristande tillit ångest otrygghet m.m m.m.
Känner även en stor trötthet på att föräldrar inte längre har egna tankar om sina barn utan stjälper över mer och mer ansvar på samhället.
Bara JAG får göra mitt i lugn och ro-mentaliteten är en oerhört otäck utveckling som råder nu.
SKÄRPNING ALLA FÖRÄLDRAR OCH TÄNK TILL NU!!!

Unknown sa...

Bra tankar i detta så angelägna ämne.
Återkommer och skriver mer snart.
Tills dess MER FÖRÄLDRARANSVAR NU!!

Vänliga hälsningar
Madeleine
Förskollärare och psykoterapeut

Cicci sa...

Jättebra artikel! Små barn behöver inga andra än sina föräldrar. En ettåring t.ex. som får syskon behöver sina föräldrar lika mycket som den nyfödda. Att vara föräldraledig, tycker jag, handlar om att vara med sina barn, inte att lämna bort dem. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men jag ska gå och leka med mitt barn nu, som förövrigt är hemmabarn. Det viktigaste i livet kallar :-)

Madeleine sa...

Tror du på fullaste allvar att barnet hinner få mer uppmärksamhet på en förskola?
Du verkar inte ha stor koll på hur det fungerar på en förskola.

Anonym sa...

Dagishatare!!?? Är alla det då inne på Förskoleupproret för att dom ser fel och vill arbeta för att det ska bli bättre.

Googlade namnet på den som använder härskartekniker och vrålar "dagishatare". Den här Anders Törnblad är ju aktiv i miljöpartiet. Borde inte en politiker kunna komma med bättre argument än att skrika dagishatare?

Madeleine Lidman sa...

Till tvillingmamma: Förlossningsdepression är verkligen ett tillfälle när en familj ska få stort stöd. Självklart ska föräldrar få stöd när det behövs. Men jag tänker också som så att om vi inte överutnyttjar välfärden så har vi också råd att ge de som verkligen behöver stöd en rejäl hjälpande hand.

Önskar också att föräldrar fick ta ut mer ledighet tillsammans .. om de vill. Hur man tar ut sina föräldradagar borde vara mer flexibelt.

Vi lever annorlunda i dag och har inte längre lika starka familjer där man ställer upp för varandra över generationsgränserna. Då måste vi också se över familjepolitiken och fundera över hur förädlar ska få det stöd och den trygghet de behöver.

De är inte lätt att vara förälder, det är ju en roll man växer in i och man behöver nätverka med andra föräldrar, få stöd, få inspiration. Kanske även från den äldre generationen som gått igenom alla dessa år av föräldraskap innan barnen flyger ur boet.

Madeleine Lidman sa...

Jag såg också att det var en aktiv miljöpartist som kallade mig "dagishatare". Det får stå för honom, jag argumenterar inte på den sandlådenivån.

Min tanke med att lyfta olika frågor är att tillsammans med andra, bolla en fråga, vrida och vända på den …och tillsammans se om vi kan hitta bra lösningar och tillsammans även försöka åstadkomma förändringar.



Morgan sa...

Tur det är dagishatare denne person skriver dessutom, visa på sin egen inkompetens, alltid lika roligt. Madeleine jobbar ju för en bättre förskola och rätt resurser för ALLA barn oavsett behov. Alla barn har inte samma behov, trots det finns snart bara ett sätt, förskolan. Som tyvärr inte passar alla barn och alla barns olika behov. Hur många känner till hur Finland gör?

Susanna sa...

Jag tycker att Madeleine lyfter en viktig fråga. Ska verkligen skattepengar gå till att ha barn till föräldralösa på förskola 30 timmar i veckan? Till er som skrivit att det inte är gratis utan att ni minsann betalar maxtaxa: Ja, men maxtaxan täcker ju enbart en liten del av vad förskoleplatsen faktiskt kostar. Till allra största delen finansieras förskolan med skattepengar.
Jag tycker att 15 timmar i veckan för 3-5-åringar är rimligt utifrån hur samhället ser ut idag. Det kan tyvärr vara svårt att träffa andra barn någon annanstans än på förskolan och många barn har ett behov av det. Och om en familj har behov av extra stöd kan absolut fler timmar vara befogat, liksom möjligheten att lämna yngre barn än 3-åringa, men det borde i så fall vara behovsprövat.

Anonym sa...

Braaa skrivet!!! Jag är småbarnsföräldrar och medan jag ammar leker min dotter och använder sin fantasi för fullt. Tycker att det är jätte mysigt att ha min dotter hemma hos oss, hon var tre när sonen föddes och ville inte alls gå till förskolan hon vill vara hemma som lillebror sa hon. När jag jobbar ser jag knappt mitt barn två timmar om dagen faktiskt och är så lycklig nu när vi fått lille sonen att vi kan vara tillsammans mer nu när man ändå kan vara hemma. Jobbar själv som pedagog tycker att föräldrar borde ta mer ansvar tänk att många söker dispans för att få ha sina barn längre än 30 timmar i veckan för att de inte orkar andra barnet.

Unknown sa...

Snälla Alla som blir kränkta av vad många här skriver ang ett annat alternativ till hur det fungerar nu.

LÄS IGEN vad initiativtagaren SKRIVER så blir det en rättvisare dialog.

...eller så har det landat rätt och de behöver en tid att ta in detta budskap.
Alltid lättare att projicera över sina tillkortakommande på andra.Ett klassiskt självförsvarsbeteende.

Unknown sa...

Härligt att höra.Njut av dina barn och att ni får ha familjeliv som genererar så mycket gott till er Alla.❤

Anonym sa...

Är det några som är omöjliga så är det föräldrarna, inte barnen. Samhället har blivit så otroligt serviceinriktat, så folk pratar mer och mer om sina RÄTTIGHETER, och mindre om sina SKYLDIGHETER. Det kan aldrig vara någon annans än föräldrarnas skyldighet att ta hand om sina egna barn med allt vad det innebär. För att inte tala om alla krav föräldrar ställer på personalen om ditten och datten. Jag är både förälder och förskollärare. Om du bara visste hur situationen ser ut, skulle du kanske inte klaga på att ingen sett hur lille Kalles bula uppkom, eller att lilla Lisa gärna skulle vilja ha mer utmaningar. Föräldrar, det är inga andra än ni som har huvudansvaret för era barn, så ta det, nu!

Anonym sa...

Efter över 20 år i yrket kan jag idag säga.....INGET BARN HAR DET BÄTTRE PÅ EN FÖRSKOLA IDAG ÄN ATT VARA HEMMA!
Det är alldeles för mycket barn, man hinner inte se alla tyvärr! Så hemskt!

Sen är min personliga åsikt att många föräldrar har förminskat sitt eget kunnande, man tror inte att man kan ta hand om fler barn samtidigt. Man orkar inte tänka ut vad man kan göra, ser bara problem.
Ni måste tro på er själva. Vet att många skriver att vissa barn klarar inte att vara hemma, dom behöver stimulans. Är det då bättre att lämna in barnen i en fruktansvärd stressig miljö, lite pedagoger, många vikarier, där ingen knappt ser ditt barn?

Idag har även många barn tagit makten ifrån sina föräldrar. Man vågar inte ta en diskussion med barnet och barnet får igenom sin vilja!

Om man nu vill att ens barn ska gå på förskola....ja skippa då maxtaxan, betala för vad det kostar för då kan det bli mindre grupper, fler pedagoger och ditt barn blir sett!

Anonym sa...

Bra skrivet Madeleine! Jag hade båda mina barn hemma och den äldsta fick ca 4 mån hos dagmamma innan lillebror föddes. Vi gick till öppna förskolan, var ute i lekparken, umgicks med andra som hade barn i samma ålder, åkte och storhandlade, pysslade tillsammans, gick i skogen m.m. Inte en enda gång vart det synd om storebror. När jag ammade fick han vara med bredvid och jag läste ofta saga för honom då, annars ritade han eller lekte med någon leksak. Hade inte varit bekväm med att lämna honom när jag var hemma. För mig funkade det trots att lillebror hade kolik till en början men det är ju olika hur man är. Jag är i alla fall nöjd med mitt val som jag anser var det bästa för oss. Jessica

Unknown sa...

Härligt Jessica!

Det finns hopp att några få har den rätta känslan för vad ett gott föräldraskap innebär.

Dock behöver vi få med resten också.Förhoppningsvis så kan denna blogg spridas och därmed en strimma av förhoppning till ett nytt tänk som försvann på 2000-talets början.

Även BVC behöver upplysa föräldrar om ett annat tänk.Dessvärre är de indoktrinerade av stelbenta tankar.

Är de månntro köpta av de olika stadsdelsnämnderna och olika kommunstyrelsens för att befrämja till "Alla barn i förskola heltid innan de knappt kan gå-mentaliteten" för att få in pengar i statskassan.

Det är ledsamt och tragiskt att säga men det är en stor del av problematiken.

Detta bidrar till en önskan att även här börja med uppmaningen till föräldrar.TÄNK SJÄLV och rannsaka er för era små barns bästa.

Läs utvecklingspsykologi om barns behov av tillit och trygghet.Att bli sedda få närhet och slippa stress.

Det finns bara EN väg att gå.TÄNK PÅ BARNENS BÄSTA.
Det kommer generera mångfalt positiva upplevelser för Alla.
NU och i FRAMTIDEN.

Mvh
Madeleine.B.

Madeleine Lidman sa...

Jag tänker lite som så här också … läser man vad som skrivs inne på Förskoleupproret samt här i kommentarerna så ser man ju att många pedagoger i förskolan längtar efter två saker: att förskolan ska få mer pengar, så att deras arbetsvillkor blir bättre - och att föräldrar ska förstå hur viktiga de är. Det handlar om balans - om att barnet ska få det bästa av två världar … i balans.

Mantrat som sägs är att vi inte får SKULDBELÄGGA föräldrar. Men … här kan vi läsa om hur vissa föräldrar hellre vill ha sina barn i förskolan hos utbildade pedagoger, än hemma. De orkar inte med, de vill ha tid med den nya bebisen och då anser att barnen har det bättre i förskolan.

Lägger man ett sådant stort förtroende på pedagogerna, att barnet ska vara det mesta av sin vakna tid de första åren … i förskolan, så borde man ju då rimligtvis också ha så mycket förtroende för pedagogerna att man tar sig tid och lyssnar till vad de faktiskt har att säga. Och nej, de står inte i dörren till förskolan och säger att de har det ganska tufft, stressigt, fler barn än de mäktar med … för det får de inte göra.

Men de försöker lyfta frågan i grupper som Förskoleupproret. De vill ha bättre villkor att arbeta under - har föräldrar nu så stort förtroende så lyssna då till vad de säger … inne på Förskoleupproret och här i kommentarerna.

ALLA föräldrar känner skuld någon gång i livet - oavsett val av barnomsorgsalternativ, men det är ju ett tecken på att man med sin magkänsla känner att det är något man ska reflektera över, tänka till runt och kanske även omvärdera. Det betyder inte att man ska trycka undan känslan eller försöka få andra att tystna.

De riktigt stora förlorarna på det är barnen - om man väljer att inte ta i frågan, men även föräldrarna - för de här åren går inte i repris, utan det är här och nu. Skuld, reflektion … och handling, utifrån reflektion, är det som ingår i föräldrarollen, tycker jag.

Och fortfarande - det här inlägget handlar om ifall det är rimligt att kräva 30 timmars förskola på skattebetalarnas bekostnad, när så många förskolor brottas med väldigt stora utmaningar, som gör det svårt för många pedagoger att klara sitt uppdrag.

Maria sa...

Var är det gratis att ha sina barn 30h i veckan på fsk? Jag har mina 15h o betalar maxtaxa.. O ändå är mina barn där knappt dessa timmar..ibland hittar vi på annat, det är dock inte populärt hos barnen.. De båda älskar fsk o jublar varje gång vi ska dit. Vi bor i en mycket liten by o alla kompisar går på fsk.. Jag tycker man ska vara försiktig med att kritisera föräldrar o dra slutsatser om varför de vill ha sina barn på fsk 15,20,30h i veckan även om de är föräldralediga. Vi alla lever olika liv o inte förrän vi gått o en annan persons skor, vet vi hur det är att leva just det livet..
Sen förstår jag problematiken du tar upp..

Annika sa...

En mycket viktig och mycket komplex diskussion att föra! Jag är inte helt säker på var jag själv står i ämnet, men all heder åt Madeleine som lyfter frågan!

Vi befinner oss i en fas där vi (nu jag, snart min sambo) är föräldralediga med vår drygt ettåriga dotter. Vår son, nu fem år, har en 15-timmarsplats på förskolan som vi knappt utnyttjar; Det är för stökigt och jag upplever inte att det tillför något positivt för femåringen. Det som skrämmer mig är behovet av att ständigt aktivera sina barn till max. Barn (som inte ständigt underhålls) utvecklar en god fantasi och kan utan problem leka själva - långtråkighet föder kreativitet.

Sedan finns det ju tusen andra aspekter, som att barn förväntas gå i förskola och då ändras förväntningarna på förskolan, att yrkeslivet ställer krav och förväntningar, att vi nuförtiden förväntas träna, "ta hand om oss", "unna oss egen tid" - även under småbarnsåren; En nästintill omöjlig ekvation om man inte har ett väldigt starkt socialt nät.

Det är en svår fråga och mycket individuell, men jag tror att alla barn mår bäst av tillbringa så mycket tid som möjligt med sin familj. Vi bär trots allt huvudansvaret för det livslånga lärandet och fostrandet av varma medmänniskor, det gör ingen pedagog i hela världen.

Svårt, men som sagt - alla heder åt den som lyfter ämnet.

Madeleine Lidman sa...

Från och med tre års ålder inträder allmän (gratis) förskola 15 timmar i veckan.

Små barn under tre år har helt andra behov än äldre barn. De kräver mer omsorg och då behövs det mer personal. Rekommendationen är MAX 12 barn i en grupp med 1-3-åringar. Kostnaden för yngre barn i förskolan är också högre, men föräldrar som är hemma och inte arbetar kan ändå lämna in den när de här hemma med syskon.

DET tål också att fundera på.

Sedan maxtaxan infördes så blev det inte ekonomiskt möjligt att bedriva lekis (deltidsförksolor med verksamhet riktad till hemmabarn och dagmammebarn). Maxtaxan har haft många negativa sidoeffekter.

Jag tycker att hela systemet bör utvärderas med tanke på de signaler som kommer från personalen. Om de tillhör den mest sjukskriva arbetsgruppen i det här landet … pga psykisk ohälsa … HUR mår då inte barnen?

Anonym sa...

Jag tycker att alla föräldrar är viktigast för sina barn! Om era äldre syskon vill leka med sina kompisar på förskolan kan ni väl bjuda hem dem. De andra barnen blir säkert glada att få leka i lugnare miljö. Förskolan är bra men aldrig bättre än oss föräldrar. Vi måste ta vårt ansvar och inte bara tänka på våra rättigheter som egentid och vad barnen vill. Vi låter inte barnen äta godis varje dag bara för de vill.

Anonym sa...

Jag tycker att det är okej att ha äldre barn på förskolan de 15 timmar som är norm i många kommuner, främst för att det sällan finns äldre barn på lekplatser, öppen förskola osv (det beror väl i och för sig på möjligheten att ha dem i förskola så det blir lite rundgång i resonemanget...). Men 30 timmar är alldeles för mycket! Då är det, tror jag, inte så mycket för att barnet ska få komma iväg till förskola utan för att det är bekvämt för föräldern att ha barnpassning i princip hela dagen så att man slipper ta hand om fler än bebisen. Det ÄR jobbigt att ha en bebis, men det är sådant livet är... Det visste man innan man fick barn.

Anonym sa...

15 timmar är gratis men ni missar att man måste betala för resterande 25 timmar i veckan för att behålla förskoleplatser. Min fyraåring älskar sin förskola och ska hon då missa all aktivitet på förskolan bara för att hon fått ett syskon? Hon är ledig på alla loven vilket gör att i sommar betalar vi maxtaxa i 8 veckor utan att hon är där en minut. Är det rätt tycker ni? Varsågod staten

Liza Sverin sa...

Botkyrka kommun har 35 timmar för mammalediga och arbetslösa

Anonym sa...

Vi valde att ha vår äldste på dagis 15h/veckan när lillebror föddes, för hans skull inte för vår. En aktiv kille som älskade sitt dagis, vi kunde välja att ha 3h/dag 5 dagar/vecka gratis eller ha 5h/dag 3 dagar och betala för det, vi valde det senare. MEN ville han inte gå dit så gjorde han inte det, valet var alltid hans, blev aldrig tvingad dit, betalade gjorde vi ändå. Hade vi haft möjlighet till öppen förskola så hade man kanske gjort annorlunda, men 3dagar passade oss bra och då kunde man ta BVC och mamma grupp de dagar den store va på dagis (inte alla nya föräldrar som vill ha med stora barn i mamma grupp för deras förstfödde, vilket vi respekterade).

Anonym sa...

Maxtaxan täcker ju bara en bråkdel av den verkliga kostnaden så ja, jag tycker det är rätt att man betalar maxtaxa om man har barnet i förskola mer än 15 timmar, även om barnet inte är där på loven. Du betalar ändå inte fullt ut vad det egentligen kostar, långt därifrån.

Anonym sa...

Det är väldigt vad eländigt alla har det med amningspsykoser, utmattningssyndrom och jobbiga barn... finns det inte nån därute som tycker att det är roligt med barn? Barn behöver inte aktiveras alla dygnets timmar! Det är nyttigt för dem att få leka själva, lära sig att pyssla med en sak i taget. Har haft fyra barn hemma och överlevt. Ammat alla också. Men det kvittar, för visst upplever vi alla saker och ting olika. Men är det inte dags att börja tänka på våra barn istället för att vara egoistiska och gråta för att vi inte orkar med dem... barnen blir som vi uppfostrar dem, tydligen väldigt egotrippade, stressade och röriga..

lina cronier sa...

Om 15-timmars barnen hade blivit erbjudna 30 timmar i veckan hade vi i förskolan inte behövt ta in fler barn på de föräldraledigas platser, vilket vi gör nu. Då 15-timmarsbarnen räknas som en halv plats och vibinte ska gå med tomma platser måste vi ta in fler barn som täcker upp de tiderna.

Har man som vi 23 platser så kan man gå 26 barn där eftersom det finns föräldralediga. Om de föräldralediga fått 30 timmar hade vi inte behövt ta in fler barn vilket då inte hade ökat på mängden barn i verksamheten. För det är skillnad på antal barn i verksamheten och antal platser.

Jag hade dock önskat mindre barngrupper jag med. Anknytning och socialisering går enklare vid mindre grupper.

Anonym sa...

Lina Cronier

Men det är ju en organisationsfråga...
Det låter på dig som om du tycker att alla barn ska gå 30 timmar på skattebetalarnas bekostnad för att det ska bli lättare för er att planera verksamheten. Antar att du inte tycker att det ska vara så, :-)

Anonym sa...

Mina barn är 4 och 5 år och vi betalar maxtaxa för båda trots att jag är mammaledig så här är ingen gratis fsk!!! Sluta säg att det är gratis barnvakt, m.m... Det blir bara så fel!!

Anonym sa...

Amningspsykoser, förlossningsdepression m.m är inte att leka med.. Det är mer än bara ett elände. Försök tänk dig in i en annan människas situation o visa lite medkänsla innan du yttrar dig på ett sånt vis.
Självklart vill alla känna glädje över att vara med sina barn, men tänk dig att inte kunna det!!

Madeleine Lidman sa...

Om man betalar maxtaxa trots att barnen är fyra och fem år så gör kommunen fel. Vi har 15 timmar allmän förskola vilket innebär att avgiften sänks från det barnet är tre år. Sedan kanske vissa kommuner har det så att barn till föräldralediga erbjuds plats i särskilda förskolor och de föräldrar som så vill ha kvar sin plats i ordinarie förskola får då betala för att behålla sin plats.

Jag tror att det kan se olika ut i olika kommuner. Trots det betalar föräldern bara en bråkdel av den faktiska kostnaden.

En förskoleplats kostar skattebetalarna cirka 12.000 kronor per barn och månad. För två barn blir det en kostnad på 24.000 kronor och föräldern betalar … hur många hundralappar av det?

Madeleine Lidman sa...

En mamma med förlossningsdepression eller andra särskilda skäl ska givetvis ha tillgång till förskola. Men jag skulle också gärna se att det fanns mer stöd än så att tillgå.

Anonym sa...

Så rätt!! För många föräldrar har lagt ansvaret på andra aktörer i deras barns liv. Barnomsorg skolan mm. men vad gör vi föräldrar med tiden vi spenderar med våra barn? kollar mobiltelefonen?

Anonym sa...

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att pengarna i de flesta kommuner inte kommer att räcka till 30 timmars förskola för syskon där föräldern är föräldraledig till en bebis.

Redan idag går många kommuner på knäna och nedskärningar måste göras inom diverse olika områden.

Systemet kommer att kollapsa under sin egen tyngd.

Anonym sa...

Jag blir så trött på tjat om skattebetalarnas bekostnad. Jag har min stora dotter 4 år på förskola 15 h/ vecka medan jag är hemma med min lilla tjej. Jag går hemma på föräldrapenning samt jobbar lite när min sambo är hemma. På dessa båda inkomster betalar jag skatt och bidrar till kostnader i samhället. Ni som är hemma på vårdnadsbidrag betalar ingen skatt men plockar ut från skattebetalarna. Vem är bärande och vem är tärande. Om ni räknar i hop ert vårdnadsbidrag och den förlust kommunen gör för att ni inte bidrar med intäkter (skatt) så är en förskoleplats betald. Så lägg ner det argumentet. Däremot gör alla som de vill och vad som passar dem

Anonym sa...

Föräldern bidrar med ganska mycket mer genom skatt. Det är så vårt samhälle är uppbyggt!

Anonym sa...

Siffror från 2009 om förskolefamiljen:

Fakta: Taxerad inkomst som behövs för att betala 144 624 kronor/barn i skatt till primärkommunen

Två föräldrar med lika stora inkomster med 1 barn i heltid i förskola: 355 300 kr var

Två föräldrar med lika stora inkomster med 2 barn i heltid i förskola: 710 600 kr var

En ensamförsörjare med 1 barn i heltid i förskola: 710 600 kr

En ensamförsörjare med 2 barn i heltid i förskola: 1 421 200 kr

Källa: Riksdagens utredningstjänst

Beräkningen är baserad på den genomsnittliga kostnaden per heltidsinskrivet barn i kommunal förskola, 157 200 kronor (2007).

Avgiftsfinansieringsgraden var i genomsnitt 8 procent vilket innebär att kommunernas genomsnittliga kostnad var 144 624 kronor per heltidsbarn.

Den genomsnittliga kommunalskattesatsen var 31,52 procent (2009). RUT har beräknat vilken taxerad inkomst som behövs för att betala 144 624 kronor/barn i skatt till primärkommunen år 2009.

Anonym sa...

Ja med de siffrorna klarade vi oss lätt med ett barn på förskola. Nu börjar den stora snart skolan så vi kommer bara ha ett barn på förskolan. Vilket innebär att vi kan finansiera vår plats. Alla i samhället har ju inte heller små barn vilket gör att även de bidrar till det gemensamma. Hur mycket bidrar en hemmaförälder med till samhället? Du går väl till läkaren ibland tex. Jag har rent samvete och en dotter som trycker ut mig genom dörren för att hon älskar sin förskola. Jag som lärare ser även vad barnen som inte gått på förskola gått miste om.

Madeleine Lidman sa...

Ja sedan ska vi inte glömma vabbandet. Det är några miljarder till ;) och så alla sjukskrivningar … många små barn tätt ihop ökar smittorna … som dras med till arbetsplatserna … och så har vi de extremt höga sjukskrivningstalen hos personalen i förskolan.

Att några få familjer kommer upp i inkomstnivåer som förskolan lönsam betyder ju inte att det plus om man räknar ihop alla familjer.

Men fokus bör ändå handla om att pedagogerna i förskolan nu i allt högre grad signalerar att deras situation är ohållbar. Då tycker jag att man ska lyssna och börja fundera på om det inte är dags att se över maxtaxan, den allmänna förskolan och föräldrar rätt att ha barnen där mer än 15 timmar när det är över tre år på skattebetalarnas bekostnad.

Hemmaföräldrarna bidrar i allra högsta grad till skattekakan :) Många arbetar extra kvällar och helger för att få det att gå ihop. Många startar också eget … och ger andra jobb. Dessutom när en förälder är hemma måste den andra jobba dubbelt så hårt … det gör att hemmafamiljen med en inkomsttagare betalar MER I SKATT än familjen med två inkomster … på grund av särbeskattningen.

Om ditt barn älskar sin förskola så ser du väl inga problem med att den stora kärleken får lite mer pengar och lite bättre arbetsvillkor för personalen :)

Anonym sa...

Mina barn älskar mig och tycker om sin förskola. Men så är dom inte där 50 timmar i veckan, utan 15 timmar.

Anonym sa...

Nej jag har inga problem att betala mer SKATT. Så är vårt samhälle byggt!

Anonym sa...

Ja min dotter har vi vabbat för två dagar under dessa tre år så den kostnaden är dyr! Vi pusslar med våra tider i stället. Nu har hon inte heller varit mycket sjuk peppar peppar.

Madeleine Lidman sa...

Kostnaderna för vab ökade när krav på intyg försvann

5,2 miljarder kostar vabbandet

Elin sa...

Själv tycker jag att 15 timmar för 3-5åringar är en ganska vettig investering men är kanske mer tveksam till rätten att gå i förskola för yngre barn när man är föräldraledig. Jag är själv ett hemmabarn och även om det fanns många fördelar fanns det också en del nackdelar som att jag faktiskt inte gillade eller var bra på att leka i grupp och jag tror att skolan hade känts som mindre av en omställning om jag som dagens barn kunnat gå förskola 15 timmar istället för bara sexårsverksamhet och sedan skola. Jag tror också att min mamma som ibland hade dåligt med ork pga att hon haft polio som barn hade mått bra av att få några timmar antingen till att städa eller vila då jag inte var där. Jag minns faktiskt henne som väldigt mycket piggare och gladare det år jag gick på sexårs och i ettan, när jag började tvåan så började hon om att jobba.

Anonym sa...

Hur svårt kan det vara egentligen, ni har fått barn som en gåva att låna ett tag i livet varför inte ta vara på den korta tiden ni får tillsammans med dem när de är små. Finner ingen mening med 30 timmar i veckan för att man skall ta hand om liten bebis utan att större syskon får vara med o knyta an till det minsta barnet. En fyra- femåring kan mycket väl vara kortare stunder under veckan och behöver den kamratgemenskapen på förskola eller öppen förskola/ bartommegrupp. Har stor förståelse för ensam förälders behov men annars tycker jag att har vi fått barn ska vi ta hand om dem. Är snart pensionär och har med maken fostrat fyra barn som är vuxna nu och de var inte på förskola när de fick syskon utan det var en självklarhet att vi tillsammans svetsades samman till en familj i vardagliga sysslor gick till biblioteket ,sagostunder, skogsutflykter, bakade, byggde kojor , gick till barntimmar och musiklekis när det var aktuellt.Eller bara va tillsammans! Du som är ung förälder nu du har så mycket av olika erfarenheter som du själv kan ge ditt barn när ni är hemma tillsammans du själv är en ypperlig pedagog med att lära hur det är att vara en familj och förälder! Tro på er själva och det räcker med 15 timmar i veckan även för de större barnen! / Snart mormor och farmor

Anonym sa...

Hur har det sett ut förr? Tror ni att mammorna på jordbruket lämnade bort de största medan hon ammade och samtidigt skulle vara inne och ute på jordbruket?
Jag har 4 barn och har alltid haft det barn som är närmast det minsta hemma, man klarar mer än vad man tror. Tror mig man överlever mjölkstockning samtidigt som du skall ta hand om tre st barn samtidigt. Knapra i dig Alvedon och kura dig och ställ dig på benen och fixa barnen samtidigt. Jag har i stort sätt tagit hand om om barnen själv för mannen har jobbat så vi kunde vara hemma.
Det gick ingen nöd på mina barn. Öppna förskolan fanns och vänner till både mamma och barn. Jag tror att föräldrar idag behöver stärkas i sin föräldrar roll. De kan mer än vad man tror!

Anonym sa...

Jag har jobbat på BVC i 30 år. När man införde 15 tim så varnade vi för bl.a. den stora infektionsrisk som det innebar. Under mina år innan 15 tim infördes såg man nästan aldrig så svåra infektioner som små spädbarn dag drabbas av. Naturligtvis fanns det men inte den mängd. Det var mer vanligt att infektioner kom efter 6 mån det var också då man drog ner på amningen.
Det är också ett stressmoment för det lilla barnet som måste anpassa sin rytm till det äldre barnets tider på dagis.
Utifrån det äldre barnets perspektiv så behöver det inte så mycket stumulans varje dag. Jag ser inte heller att barn idag utvecklas och kan mer idag än förr. Så varför har vi 15 tim för alla?
Är det för föräldrarnas skull?
Barn från 4-6 kan det vara motiverat för. Nej ta hand om era barn och njut av det. Barn behöver inte varje dag ha roligt.Låt dom bara vara med.

Madeleine Lidman sa...

Stort tack till alla som delar med sig av sina tankar. Kommentarerna till ett inlägg är så viktiga, för nyanserna och för att få en bredd i åsikterna.

Till BVC-sköterska: Ditt inlägg om infektioner är så viktigt. Det här är inte information som föräldrar får i dag. Snarare kan det på vissa BVC förekomma rent ut sagt gräsliga övertalningsförsök där föräldrar ska förmås att lämna ifrån sig sina små barn till förskolan när de är hemma med syskon. Det känns ibland som att när ideologin tar över och de politiska besluten saknar bkarnperspekiv så försvinner det sunda förnuftet och gammal god kunskap hos vissa. Föräldrar blir grundlurade och det är svårt för som ensam, ideellt arbetande mamma, att nå ut med fakta till föräldrar. Det här måste vi ändra på. Hoppas verkligen att fler höjer sina röster och sätter ner foten. Vi ska vara rädda om våra barn. De litar till oss och vi som vuxna ska skydda dem.

Anonym sa...

Tack för en fin artikel och Stort Tack för ditt engagemang för
mina och våra barn.