lördag, september 16, 2006

Staten fostrar barnen bäst

Idag tog jag en sväng till Solna Centrum för att informera lite om Föräldraupproret. Det var givande och trevligt som vanligt. Det var bara en person som kom fram och läste lagen för mig när jag sa att vi vill ha fler barnomsorgsalternativ än förskolan - en äldre herre som tyckte att "det behövs inga dagmammor, familjenätverk eller hemmaföräldrar, vi ska bara ha förskolor från ett år för";

"staten tar mycket bättre hand om barnen än föräldrarna".

När jag förklarade att alla barn är olika och att ett infektionskänsligt barn kanske inte mår bra av att gå på dagis från ett års ålder, utan man vill kanske vänta då tills barnet är två eller tre år, så avbröt han mig bara genom att hotfullt krypa tätt intill mitt ansikte och säga "att så är det inte alls - alla barn passar bäst på dagis från ett år! Och förresten så visar alla statliga undersökningar på att det är det bästa och så blir barnen bättre i skolan".

Det var omöjligt att få en syl i vädret och när denne aggressive man var klar så spatserade han stolt iväg till socialdemokraternas valstuga. Där stod han sedan lite malligt och pratade och skrattade med deras valarbetare och nickade hånfullt åt mitt håll. Han tyckte säkert att han gjort en stor insats som läxat upp mig efter noter, utan att ge mig en chans att förklara hur vi gräsrötter i Föräldraupproret ser på saken.

Men vad hade han åstadkommit egentligen?

I en demokrati så har man en dialog med människor, alla människor har rätt till en egen åsikt som ska respekteras. Men om man går fram och "läxar upp" oliktänkande och vägrar låta dem komma till tals så visar det på ett "härskarbeteende" som i alla fall jag inte tycker hör hemma i en riktig demokrati.

Innan jag begav mig av hemåt så besökte jag alla valstugor utom (v) och (s) och berättade lite om Föräldraupproret. Alla tyckte att det var intressant och ställde frågor (även miljöpartiet) - men för att slippa aggressiva påhopp så gick jag inte till vänsterpartiet och socialdemokraterna. Tyvärr är det inte första gången (s) går till frontalangrepp när de möter människor med en annan syn på familjepolitiken än deras egen. Lena Hallengren ville inte heller besvara mina "oproffesionella, insinuanta och direkt felaktiga frågor" när jag mejlade lite frågor kring familjepolitiken. Betongmakten visar hela tiden hur totalt ointresserade de är av att ha en dialog med

"dessa små gräsrötter som inte fattar vad som är bäst för dem".

För de som tror på demokrati och alla människors lika värde, så tror jag att det är väldigt viktigt att se hur de politiska partierna behandlar "den lilla människan" och hur de ser på begreppet demokrati. Parollen för betongmakten heter

"alla ska med"

och det verkar vara

"alla ska med vare sig de vill eller inte"

- jag hade gärna sett en större ödmjukhet för att låta människor bestämma själva om de vill vara med på en viss politik eller inte.

Madeleine Lidman
En dag innan valet

Inga kommentarer: