söndag, augusti 24, 2008

Sony Ericsson - ett katastrofval

Småbarnsfamiljer, och hemmafamiljer i synnerhet, måste ofta vända på slantarna. I DN den 24 augusti skriver man hur barn väljer mobiltelefoner och rubriken är "Nokia suger".

Men hjälp vad är det för vinkling? Här kan familjer vilseledas och tro att Sony Ericsson är ett bra val.

Själv valde jag med stor omsorg när jag skulle investera i en ny mobil för två år sedan. Jag ville inte ha en mobil med kamera, musik eller för många finesser - utan en vanlig hederlig rejäl mobil.
Valet föll på Sony Ericsson z300i till en kostnad om 1.685 kronor. Ett mycket dåligt val visade det sig.


Efter två år (lagom till garantitiden gått ut) så gick mobilen i två delar. Jag skulle bara svara och hela överdelen lossnade och hängde endast i sladdarna. Mobilen av modellen ihopfällbar hade drabbats av ett konstruktionsfel där det fanns en svaghet i konstruktionen som gjorde att mobilen inte klarade av att man öppnade och stängde den mer än ett visst antal gånger, tydligen.

Det sved naturligtvis, för jag hade räknat med att den skulle hålla mycket längre än två år - speciellt med tanke på att jag använt den så sparsamt. Så jag skrev till Sony Ericsson och berättade vad som hänt och frågade om de kunde göra något åt det här.

Och fick naturligtvis till svar att problemet låg hos mig. Jag hade "tappat", "böjt" eller "klämt" min mobil, vilket naturligtvis inte var sant och det mejlade jag också tillbaka och sa.

Så ett litet tips är på sin plats för varje familj som vill göra en bra investering när ni köper mobil - välj inte Sony Ericsson, för visar sig produkten undermålig så tar de inte sitt ansvar utan låter er ta smällen.

Madeleine Lidman
hemmaforaldrar.se

Inga kommentarer: