VAR finns de forskningsresultat som visar att förskolan bidrar till en bättre utveckling hos barn?
Om man kläcker ur sig ett så tvärsäkert påstående så bör man ha åtminstone en enda svensk undersökning att hänvisa till. Men det finns inga svenska undersökningar – vilket förstås lämnar utrymme för att hitta på både det ena och det andra tydligen. En strategi som fungerat väl för socialdemokraterna tidigare...... innan internet. I dag är nog människor inte fullt så lättlurade.
Att påstå en sådan här sak – blir en direkt lögn – i ljuset av den ständigt ökande psykiska ohälsan hos barn. Beteendestörningarna ökar och vill man veta varför så var Per Kågeson sanningen på spåren redan 2005 i sin bok "Tid för barn".
Svenska barn uppvisar dessutom allt sämre resultat i skolan. Det är bara att titta på OECD Pisa undersökningen. Hur hänger det ihop när så många går på dagis, från så tidig ålder?
Men i Finland går det bra och där heter framgångsfaktorn NÄRVARANDE FÖRÄLDRAR.
Vill man veta hur förskolan påverkar barn så är det bara att läsa den största undersökning som har gjorts och det är NICHD studien som är gjord på barn varav de flesta gick på dagis av en högre kvalitet än vad vi har i Sverige.
Läs också:
2 kommentarer:
Efter att jag läst din blogg ett tag tänkte jag precis samma sak. Vilken forskning är det han pratar om?
Tyvärr är alla partier likadana i denna frågan och Fp:s Lotta Edholm säger envetet att barn mår bra av att gå i skola och förskola utan att kunna bekräfta detta med forskningsresultat. Samtidigt överöses nyhetsflödet av rapporter om barn (och personal!) som far illa i skola och förskola. När ska man se detta och göra något åt det? Hur länge ska Sverige falla i internationella undersökningar som mäter skolkvaliten? Förstår inte hur politiker kan skryta om en havererad skola.
Skicka en kommentar