Foto: gustavo devito (FLICKR) LICENS: CC BY-SA |
Vem ska de skylla på den här gången? Alliansen… eller Björklund, Fp, som vanligt? Eller kanske ska de ta och rikta blicken mot sig själva och den påverkan de själva har haft på den svenska skolan. Stor påverkan dessutom …
Personligen tror jag att det var ett gigantiskt misstag att göra den lilla ettåringen till en elev - i en skola - i det "livslånga lärandet". Den synen på det lilla barnet ligger faktiskt Lärarförbundet bakom, tillsammans med socialdemokraterna.
Tanken var kanske att ingjuta i föräldrar att barn inte klarar sig utan förskola (för att av rent ideologiska skäl få in alla barn där), för samtidigt med att de började prata om ettåringen som en elev spred de myten att "dagisbarn blir duktigare i skolan". Det finns inte några sådana undersökningar … gjorda i Sverige, som stöttar den tesen. Eftersom här i Sverige så har man inte, under de senaste trettio åren, forskat på vilken effekt förskolan har på barn. I USA där man har gjort en av de största studierna - NICHD-studien - så har man kommit fram till att förskolebarn har ett litet kognitivt försprång när de börjar skolan, jämfört med barn som haft sin omsorg i hemmet. Men vid tolv års ålder är den skillnaden utraderad och det syns inga fördelar för förskolebarnen.
Däremot nackdelar …
Barn som gått i förskola har nämligen fler beteendestörningar och är mer aggressiva. Och det är dessutom kopplat till vistelsetiden. Ju längre dagar i förskolan, desto aggressivare barn.
Allt det här är egentligen inte så konstigt om man vänder lite på steken och börjar ställa frågan: VAD behöver små barn under sina första år?
Jo, närhet, kärlek, god omsorg, god anknytning och socialt samspel med en vuxen - för att lära sig saker. Kan en förskola som ser den lilla ettåringen som en skolelev förväntas ge det lilla barnet det? Kan ens förskolan med tanke på hur den är utformad förväntas tillgodose det behovet hos det lilla barnet?
Nej en litet ettåring som just lärt sig gå, som precis erövrat de färdigheter som de allra flesta andra däggdjur föds med - är inte en fullmogen människa, redo att gå ut och erövra världen på egen hand - redo att ta klivet in i skolvärlden som en ELEV … i det livslånga lärandet. En liten ettåring är en liten bebis med helt andra behov. Blir inte dessa behov tillgodosedda kommer många av alla dessa små ettåringar som börjat i "skolan" vid ett års ålder att vara innerligt skoltrötta när de börjar sexårs. Är man skoltrött redan när man börjar den egentligen skolan, så håller man kanske inte hela vägen genom skolsystemet och orkar fullt ut.
Där har vi nog en del av förklaringen till de ständigt sjunkande och ofullständiga betygen …skoltrötta barn och barn som inte fått sina behov tillgodosedda under de första åren.
Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk
Läs också:
Skolan faller och vad gör de politiska partierna?
Små barn behöver omsorg - inte skola
Homo sapiens tid för barnen ett framgångsrecept
Professor: Problem med förskolan slätas över
Tid för barn
Farlig stress
Förskolan för de allra minsta. På gott och ont
Forskare larmar om förskolan
Dagens förskola har blivit ett experiment
3 kommentarer:
Herregud! Jag blir nästan mörkrädd när jag ser detta... Mina barn går i förskola 30 timmar i veckan och älskar att vara där! De är trygga, glada, busiga, kärleksfulla, självsäkra och självständiga ungar..
Jag tror inte problemet med skolresultaten har nåt med att göra hurvida barnen gått på dagis eller inte, inte heller speciellt mycket med politikerna utan alla curling-föräldrar som daltar med sina barn och inte lär dom att ta eget ansvar för sina handlingar och sitt agerande..
Mitt barn började precis 6-årsklass och älskar det, precis som hon älskade förskolan.
Jag känner inte igen den verklighet du beskriver?
Har personligen aldrig träffat en skoltrött 6-åring...
Du får gärna ha dina barn hemma men försök att undvika att beskriva brist på välbefinnandet hos våra förskoleinskolade barn när du uppenbarligen bara går på vad du tror och tycker, inte på vad som är sant.
Jag går inte på vad jag tycker utan har läst följande böcker:
Kärlekens roll av Sue Gerhardt
Tid för barn av Per Kågeson
Förskolan för de allra minsta. På gott och ont.
Mår barnen bra i förskolan? Ulla Waldenström
Jag har också pratat med och intervjuat Gunilla Niss, barnspsykolog, Malin Broberg, professor i utvecklingspsykologi och många många andra.
Det är väl toppen om föräldrar är nöjda och har välmående barn. Det tyder på att ni har hittat en bra balans mellan förskola och hemmet för era barn. Det innebär dock inte att alla barn har en lika bra balans eller kommer att stå lika väl rustade för framtiden. Och därför är det viktigt att väcka tankar kring våra minsta och hur de växer upp. Särskilt som det finns en så stor oro hos många forskare nu över situationen i förskolan :)
Skicka en kommentar