fredag, oktober 28, 2016

Alla medel tillåtna när S vill ha gehör för sitt förslag om heltid till föräldraledigas barn


Trots att tre instanser sagt nej till förslaget om att införa heltid för föräldraledigas barn i Stocholm och Förskoleupproret startat en namninsamling MOT förslaget - så ger sig inte socialdemokraterna. I ett offentligt inlägg på Facebook så delade den tidigare distriktschefen för SSU en bild av sin gråtande dotter och skrev en text om hur ledsen dottern var över att bara få gå 30 timmar, något som nu gjort att dottern missat en fest som var på fredagen. När någon frågade hur hon kunde missa den svarade den tidigare distriktschefen för SSU att hon hade lagt barnets dagar så att dottern gick 7,5 timme måndag till torsdag, sedan var dottern ledig på fredagarna. Därför hade hon missat festen. Men alla problem skulle nu vara lösta nu när Stockholm skulle införa heltid. Ett stort tack till de ansvariga socialdemokraterna Karin Wanngård, S och Olle Burell, S, framfördes i det politiska inlägget. Karin Wanngård, S hejade ivrigt på och tackade.

De förstående kommentarerna från tidigare partikollegor haglade men sedan kom det även väldigt mycket kritik mot förslaget och några reagerade även och frågade om det inte var lite synd att bilden på den gråtande dottern användes i sammanhanget. Jag följde debatten och kommenterade även jag då inlägget var offentligt. I det offentliga inlägget uppmanade även Linn Svanbro alla att dela inlägget. Och det delades i Hemmaföräldrars nätverk grupp. Och förslaget diskuterades. Tråden i HFN var i god ton och med många kloka tankar. Inget problem alls - och skulle det vara så att någon haft åsikter, så är det bara att kontakta mig som admin. Men det var det ingen som gjorde. Förmodligen för att det inte fanns något att anmärka på. Om man uppmanar alla att dela ett inlägg så får man nog räkna med att det diskuteras även i slutna grupper, men även i fikarum och mellan hemmets fyra väggar.

Eftersom många hemmaföräldrar inte har någon annan hemmaförälder i sin närhet som de bara kan slinka in till på en fika för att prata med om stort som litet, känsliga svåra saker, såväl som vardagliga, så får HFN:s Facebook-grupp ersätta den bristen. Vi har därför som regel att HFN ska vara en fredad zon och den som är med inte får skärmdumpa eller sprida information vidare.

I dag fick jag dock ett mejl från den tidigare distriktschefen för SSU. Hon hade fått ta del av skärmdumpar (printscreens) från HFN:s slutna grupp och tydligen har någon med S-koppling valt att bryta mot reglerna. Linn Svansbro krävde att inlägget skulle tas bort. Det anmärkningsvärda är att det ju inte fanns något som var otrevligt och inte diskuterades hennes föräldraskap eller hon som person heller, utan bara om heltid är bra och några skrev att det var anmärkningsvärt att bilden på barnet lagts ut. Mer var det liksom inte. Alltså precis samma saker som kommit upp i det offentliga inlägget. Men varför missa en chans att skapa dramatik och flytta fokus? Det inlägg hon trodde skulle svepa fram över nätet och bli en succé som skulle förklara varför heltid för föräldraledigas barn på skattebetalarnas bekostnad är något bra, fick kritik och hon ville då få stopp på diskussionerna.

Min enda kommentar till det hela är följande (redan delad i FB-gruppen):

”Hej alla,

Jag har tyvärr nåtts av tråkiga nyheter. Någon här inne har en partiagenda för S och har valt att skärmdumpa material från tråden som handlade om den socialdemokrat som lade upp en bild på ett gråtande barn och klagade över att barnet inte fick gå på en fest - och därför skulle heltid för alla barn i Stockholm bli så bra.

Du som har brutit mot reglerna och skärmdumpar material, i stället för att ta kontakt med mig som admin om du hade åsikter om en tråd - kan lämna gruppen direkt.

Det finns ingenting i den tråden som bryter mot några regler. Vi har all rätt att diskutera hur det kampanjas och hur skattepengar används, men människor ska känna att det här är en fredad zon. Är det någon som vet vem som kan ha skärmdumpar material kontakta gärna mig.

Med andra ord - vi fortsätter som vanligt. Jag tycker att det är toppen att vi har haft möjlighet att se hur S arbetar på sociala medier för att försöka övertyga människor om att heltid för föräldralediga är något bra. De kör på trots att tre instanser sagt nej till förslaget och trots att Förskoleupproret startat en namninsamling MOT det här förslaget.

Nu skärmdumpar S alltså även från slutna grupper. Tydligen är alla medel tillåtna för att försöka få stopp på kritiken mot förslaget. Men dåliga förslag ska kritiseras, sakligt, med en bra ton och med konstruktiv kritik.

Ha en fin helg alla,
Madeleine”

Visst märks det att valrörelsen har startat, men personligen så känner jag att jag hoppas verkligen att fortsättningen blir bättre än så här. Allvarligt S - bättre kan ni.  Och vill ni få fler röster, kör renhårigt och presentera era förslag. Får ni kritik så bemöt kritiken, men den här låga nivån vill vi inte se mer av.

Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk

Ett litet p.s

Linn Svansbo publicerade de skärmdumpade kommentarerna i sitt eget offentliga flöde, men krävde fortfarande att de skulle raderas i gruppen.  Eftersom de bara innehåller samma diskussioner som det som avhandlats i hennes eget flöde, så har jag sagt nej. Lägger man ut ett inlägg och gör det offentligt och uppmanar att det ska delas, så får man också finna sig i att det inte bara delas utan även diskuteras. Här handlade det om cirka tio personer som kommenterat inlägget i HFN:s grupp - så några 2 300 föräldrar som diskuterade hennes inlägg var det aldrig. Dessutom har inlägget delats i många olika föräldragrupper. Grupper som är slutna då föräldrar vill kunna diskutera såväl politiska inlägg som känsliga saker kring föräldraskapet, utan att allt ligger ute offentligt på nätet. Alla diskussioner på FB är inte offentliga, det är väl ingen nyhet och inget kriminellt. Alla kan ju se att det hon påstår inte förekommit, eftersom hon valt att publicera de kommentarer som skärmdumpats i smyg från en sluten föräldragrupp. Dock bara från EN specifik grupp, alla de andra föräldragrupperna som inlägget diskuterats i är tydligen inte intressanta.

Nu har blockerat mig på FB och startat en kampanj där hon ber alla att anmäla HFN:s facebookgrupp. Som admin för sin egen sida tillåter hon grova påhopp på mig som person, tillmälen och klistrar etiketter på de med andra åsikter. Påhoppen på hemmaföräldrar och deras barn haglar och hon startar nu ett drev helt utan anledning (för att radera kommentarer hon själv publicerat), när det är hon och hennes vänner som står för påhoppen. Tragiskt att människor beter sig så här.

Så här går diskussionerna i på Linn Svansbos Facebook-sida när hennes kollega på Sveriges elevkårer - Emil Samuelsson ska stötta sin kollega:





Parallellt med den här debatten så finns det föräldrar som inte får en krona för svårt sjuka barn. Var finns solidariteten med de här familjerna? Det är som: vanligt mycket vill ha mer.





8 kommentarer:

Anonym sa...

Den som skriver ett offentligt inlägg och uppmanar alla att dela får väl då finna sig i att det diskuteras. Sedan kan man ju inte sitta och kräva att inlägget ska raderas i alla grupper som delat och diskuterat det. Hemmaföräldrars nätverk är väl inte enda stället det delats. Jag är med i en mammagrupp där det diskuterats flitigt och inte alls i en så bra ton som i HFN, men jag printscreenade ändå inte utan anmälde bara till admin. Fast sen såg jag att det var kvar.

Dom grövsta påhoppen är ändå på Linns egen sida. Jag tror aldrig jag sett så många hatiska kommentarer.

Madeleine Lidman sa...

Hur menar du med hatiska kommentarer?

Anonym sa...

Alla fruktansvärda saker som skrivs om dig på hennes FB-sida. Hur kan en vuxna människor bete sig så?

Madeleine Lidman sa...

Jo jag har ju sett lite av den nivån, men eftersom Linn Svansbo blockerat mig så går det inte att bemöta eller se. Men om det går de här människorna att må bättre att hata, hata och åter hata mig för att jag framför en annan åsikt eller har kritik, så är det ju inte mycket jag kan göra. Personligen tycker jag inte att olika åsikter är så farligt, bara de framförs i en respektfull ton.

Anonym sa...

Många vuxna vill ha sextimmars arbetsdag, men här kräver föräldrar att barnet ska gå 8 timmar eller mer om dagen när en förälder är hemma. Det kan låta hårt men jag undrar också varför så mycket tid skulle vara bra och varför en förälder vill lämna bort sitt barn så länge. Tycker synd om personalen dom säger ju nej till det här men vad dom tycker bryr sig ingen om.

Anonym sa...

Såg att samma inlägg diskuterades inne i Förskoleupprorets Facebookgrupp. Ska bli kul att se om Linn Svansbo blir kontaktad av Expressen nu och ombeds skriva om pedagoghets, för ingen absolut ingen tyckte att inlägget var bra. "Buuu, bäää, tusentals pedagoger och föräldrar sitter och diskuterar det offentliga inlägget jag skrev och uppmanade alla att dela. Buuhu i en sluten grupp".

Anonym sa...

Jag är med i Förskolan.se på Facebook och även där delades och diskuterades inlägget. En majoritet höll inte med och många hade åsikter om bilden på den gråtande dottern. Tror många pedagoger skrev i hennes flöde också. Admin låste då inlägget. Sen visade det sig att Linn Svansbo kontaktat admin och krävt att inlägget skulle tas bort även i Förskolan.se. Hon twittrade om det men skrev inte att pedagogerna i förskolan inte höll med henne. Dom var faktist riktigt upprörda.

Anonym sa...

Hej!
Har precis hittat hit och vad är det här. Jag har ett barn som går i gymnasiet och vad är Sveriges elevkår för något? Har alla sympatier till vänster som arbetar där och vilket språkbruk sen. Ren mobbing. Jag hoppas att fler får upp ögonen för vilken skitorganisation det verkar vara och ser till att inga elever går med där.

Hej och tack för mig!
Arg pappa