torsdag, september 18, 2008

Betygsätt inte små barn

Skolbarn betygsätts för sina kunskaper i ämnen som svenska och matematik - små dagisbarn går inte att betygsätta inom dessa områden och får istället sin sociala kompetens betygsatt. Helsingborgs Dagblad skriver om hur man i de skånska kommunerna dokumenterar barn på dagis med omdömen som; tar inte egna initiativ, har problem med gränssättning, är opålitlig, lägger näsan i blöt.

Jag kan inte säga att jag är förvånad.

Någonstans har svensk familjepolitik gått helt åt pipsvängen och det här är bara ännu ett bevis på hur fel allt blivit. När läroplanen infördes 1998 så blev dagis "med sin fantastiska pedagogik" en "miniskola" och ett "måste" för barns utveckling. Socialdemokraterna ville till och med dra det så långt att de tänkte börja kalla ettåringar för elever. Men bland annat undertecknad protesterade skarpt mot detta och många med mig. Förslaget drogs tillbaka men utvecklingen mot "elevstatus" på ettåringar fortsatte tyvärr.

Men små barn behöver inte en massa "pedagogiska kunskaper" de behöver främst sin familj, kärlek, omtanke, trygghet och god omvårdnad. Lär sig saker gör de genom att vara med "där ute i det verkliga livet, där allting sker". Att få vara med och till exempel baka en kaka ger mycket mer än att se en film om hur man bakar en kaka, läsa en saga om det eller leka en lek om att baka en kaka - om ni förstår min jämförelse. Konstgjort kan aldrig bli lika bra som den "riktiga varan".

Häromdagen pratade jag med en förskollärare som lärt känna ett hemmabarn lite närmare och hon uttryckte sig i stil med;

"tänk att XX är så framåt och duktig trots att hon varit hemma".

"Trots att"..... inne i mitt huvud bytte jag ut "trots att" mot "för att". För mig var det så självklart att det här lilla barnet var just så duktig för att hon varit hemma. Trygg, lugn, säker, socialt kompetent, med en förmåga att koncentrera sig och sitta still och lyssna, ta in information, följa instruktioner och redan sprängfylld med kunskap - som hon fått hemma.

Fokus på vad små barn behöver har hamnat helt fel. Små barn behöver inte bedömas efter hur de är som personer och för alltid stämplas. Barn går hela tiden igenom olika utvecklingsfaser och med kärleksfulla förstående föräldrar är inte det något problem. Med pedagogiskt utbildade förskollärare som inte har samma känsla för barnet utan ser det som ett objekt som ska formas efter en bestämd mall, så blir det ett stort problem när utvecklingsfaserna börjar dokumenteras och skrivas ned på ett synnerligen negativt sätt, som här.

Dagens förskolebarn behöver inte mer skola på dagis - de behöver omfattas av en arbetsmiljölag så att de får ett riktigt skydd.

Madeleine Lidman
hemmaforaldrar.se

Inga kommentarer: