tisdag, november 17, 2009

Drevet mot Louise Hallin

Louise Hallin säger det som man inte får säga i Sverige - att små barn behöver sina föräldrar - inte dagis. Hon poängterar att mamman är viktig och att pappan är minst lika viktig men ska man utgå från barnets behov så är inte millimeterrättvisa att föredra, när det gäller att bestämma vem som ska vårda barnet under det första året.

Som Louise Hallin själv säger;

"Ibland undrar jag om det finns något mer provocerande ämne än moderskapet i detta land. Att påtala brister runt barns behov kopplat till det biologiska moderskapet är som att sätta ner foten i ett bålgetingbo, alltså måste jag vara på rätt väg eftersom förändringar är nödvändiga." (Läs mer >>)

I de tongångarna får man inte uttrycka sig i vårt land, för då får man ett drev efter sig i landet som omgärdas av en osynlig Berlinmur. Här finns inte utrymme för många olika åsikter och sätt att leva - här finns det ett godkänt sätt att leva och det stavas STANDARDSLÖSNING - vilket är lika med att alla föräldrar ska gå ut och arbeta heltid och sätta barnet på dagis vid 1 års ålder. Nu vill starka krafter göra ytterligare begränsningar genom att göra ett "litet" tillägg till dagens standardlösning och det tillägget stavas "lagstiftad delad föräldraledighet".

Det är inte konstigt att Louise Hallin blir ett hett villebråd när hon inte alls stöttar den enda "lösningen" och nu tycker drevet att de hittat en öppning för att kunna attackera genom Louise Hallins program i SVT där hon hjälper föräldrar att hitta bättre sätt att fostra och vårda sina barn.

Först ut att hugga är BRIS som har socialdemokraten Ingela Thalén som högsta chef. De har anmält programmet "Ett fall för Louise" till Granskningsnämnen. Tätt följd av F! och Gudrun Schyman som tycker att "SVT måste göra något åt Louise Hallin".

Det går säkert att diskutera om det är självutlämnande och om det verkligen är bra för barn att exponeras i media. Nu ångrar sig föräldrarna också sägs det. Vilket i och för sig inte är så konstigt när nu alla säger att de gjort fel.

Men ändå, här ser vi föräldrar som faktiskt agerar och söker hjälp. Det ska de ha en eloge för. På kuppen så stödjer de andra föräldrar i föräldraskapet och tipsar om hur man som förälder kan gå vidare när man kör fast i ett hjulspår som inte är bra för familjen och det enskilda barnet.

Det finns saker som jag tycker är mycket värre när det gäller hur vi låter våra barn behandlas idag. För ett tag sedan fick jag tips om olika inlägg inne på sajten Familjeliv som handlar om riktigt otäcka saker som barn utsätts för på dagis. Det som skrämde tipsaren var att så många föräldrar inte agerar alls när barnen drabbas, många vet inte heller vad de ska göra eller vart de ska vända sig. Här skulle jag gärna se att BRIS eller F! engagerade sig. Föräldrar med barn i förskolan behöver upplysas om vad som gäller när barnen råkar illa ut. Det handlar om många barn i landet som råkar illa. Ofta återkommande incidenter som föräldrar rapporterar om inne på Familjeliv är;

- Barn som rymmer eller tappas bort utan att personalen märker något
- Barn som blir misshandlade, bitna, rivna eller mobbade
- Barn som blir utsatta för sexuella övergrepp av andra barn

Incidenter som beror på att barngrupperna är för stora och personalen för få och där det verkligen skulle behövas en vuxenvärld som agerade tillsammans för att komma tillrätta med bristerna.

Några exempel på incidenter:

"Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!Hon har massa kala fläckar i hela huvudet, typ 10% av håret är bortslitet, ett köttigt bitsår i pannan och två stora bulor på ena sidan huvudet och rivsår i hela ansiktet. Plus en blödning i vänster öga.Personalen vet att det var en fyraåring som gjorde det. Min dotter är två år. Dom vet inte hur det har gått till för dom var inte närvarande när det hände. När dom hittade dottern låg hon med ansiktet ner i asfalten och bara skakade!Vi har suttit på akuten hela dagen! Jag är så jävla förbannad, ledsen, arg, rädd och mitt hjärta blöder för min dotter!Alltså VAD är det för ett barn som gör något sådant? Okej att en tvååring kan nypas eller dra i håret och sånt nångång då och då, men det här är ju ren misshandel! Det måste ha tagit ett tag för ungen att få min dotter så illa däran. Enligt personalen har pojken gjort sånt förut och har ett oberäkneligt sätt. Men HUR kan dom då lämna honom utan uppsikt? Som att det inte vore nog att lämna en liten tvååring utan uppsikt. LÄTT att vi ska anmäla det här. Jag ville bara skriva av mig."

"Övergrepp på dagis
Hej!I fredags när jag hämtade min 5 åriga flicka på dagis berättade personalen att 4 jämnåriga killar har hållit fast henne och dragit ner trosorna på henne. Hon skrek nej men ingen av personalen såg detta innan det var för sent. Hon har berättat att de hållt i fötterna och armarna på henne och dragit ner byxorna och trosorna. En av pojkarna har luktat henne mellan benen och försökt pilla henne i rumpan. Hon var livrädd! Jag är så jävla arg och ledsen...! Hur kan nånting sånt här hända på dagis??? Vi har ringt till rektorn och det verkar bli möte med alla inblandades föräldrar och personal. Vad skulle ni gjort!!! Skulle ni nöjt er där?"


"Varför är jag en sån mes?? Jag borde skrika och bråka!Igår när jag hämtade dotra min från dagis så hade hon rivmärken i hela ansiktet, och då menar jag hela ansiktet. Sånt händer, såklart, på dagis, eller om man är i bråk med katten. Egentligen är det väl ingen big deal. Men blödig moder som jag är så brister mitt hjärta när jag ser att min dotter har en massa blodiga rivmärken överallt. (...) Jag sa något i stil med "nej men oj vad har du i ansiktet, har du varit i slagsmål, hahaa" och personalen började då förklara sig. De berättade sakta och försiktigt att hon hade tydligen "varit i vägen" enligt ett barn. Men vad som exakt hade hänt visste de inte, eftersom de befann sig på en annan plats. Det fanns alltså ingen personal i rummet just då. Jag såg att de tyckte att det var pinsamt och de var väl rädda för min reaktion, men MESIG som jag är så fortsatte jag med mitt överseende och sa "men sånt händer, och man kan inte se allt!". Fast jag borde egentligen ha ställt dem mot väggen och frågat:
1) VARFÖR I HELVETE FANNS DET INGEN PERSONAL DÄR?
2) Varför kan ni inte separera 5åringar och 1åringar?
(...)Jaja, ni behöver inte svara, eller, om ni vill svara så kan ni ju kanske ge förslag på hur jag ska vädra dessa åsikter inför personalen utan att vara den jobbiga mamman."


"Min 1,5-åring rymde från dagis i torsdags.Idag hade vi ett samtal med förskolepersonalen, eller en av dem, vår dotters kontaktperson. Vi fick veta att Saga, min älskade dotter som är 21 månader gammal, helt obemärkt försvunnit från dagis i torsdags. Två unga killar hade hittat henne och tagit henne till ett annat dagis, som i sin tur ordnade henne till rätta. Allt gick bra men nu börjar tankarna gå och chocken släpper. Dagis ligger mitt i centrala Norrköping. Det är trafikerade gator runt om hela kvarteret och min dotter bör ha passerat en sådan minst en gång. Hon är 21 månader gammal och förstår inte att hon kan bli påkörd. Jag kan bara tacka högre makter för att dessa två, fantastiska killarna hittade henne. Det kunde ha gått helt annorlunda till om någon annan hittat henne. Det finns idioter och äckel och jag vill bara kräkas när jag tänker på detta. Hon lyckades rymma för att många föräldrar ofta glömmer att dubbellåsa grindarna, och med bara ena låset får hon upp grinden. Och givetvis för att hon är kvick som attan och för att personalen hade dålig koll. Jag mår inget vidare just nu. Hur ska man reagera? Tydligen har detta nämnts i lokaltidningen också. Innan vi fått veta något.Hur vanligt är detta? Hur allvarligt? Jag är i en väldigt tjock dimma just nu, ser ingenting klart.:("

"Vår 2-årige son "försvann" på dagis igår!Hej! Behöver råd hur vi ska gå vidare med detta... Igår när min man skulle hämta vår 2-årige son på dagis var han försvunnen! Det var hämtning utomhus och det var tre personal (varav en inhomhus som städade) och ca 5 barn kvar. De hade inte märkt att han var borta förrän min man kom. De hävdade dock att de "nyss" ätit frukt och att han då varit där. De började leta och efter ca 7-10 min (min man är osäker på hur länge de letade) hittade de honom inne i skolbyggnaden, på övervåningen i den tomma fritidslokalen. Där satt han nöjt och lekte med lego.... Det var inte min sons "ordinarie" personal, utan personal från en annan avdelning som jobbade. Hur sjutton ska vi gå vidare med det här? Vilka rättigheter har vi som föräldrar och vilka krav kan vi ställa på förskolan? Vilka skyldigheter har förskolan? Ska andra barns föräldrar informeras? Jag är mycket tacksam för svar, både från föräldrar som har förskolebarn och förskolepersonal. Tack på förhand!"

Föräldrar ska kunna känna sig trygga när de lämnar sina barn till förskolan, men hur ska de vara trygga när barngrupperna är så stora att personalen inte hinner med att se vad som händer? Det är där BRIS och F! borde lägga sitt krut och gå ut och kämpa för att alla våra små förskolebarn ska få det bättre. Men tyvärr, de väljer av politiska och ideologiska skäl att lägga all sin energi och kraft på att förfölja en enskild person (på grund av hennes åsikter om att föräldrar bör ge sina barn tid).

Det är inte okej.

Madeleine Lidman
hemmaforaldrar.se

Läs också:

Förskolebarn saknar skydd

4 kommentarer:

Mammatillfem sa...

Bra du skriver det.
Skrämmande är de!!
Har läst mkt om sånt i tidningarna.
Ska inte kunna vara så!
Lämnar förälder sitt barn för OMSORG ska de få det!
Jag är själv hemmamamma och har INTE utnyttjat barnomsorgen,men förstår reaktionerna.

Sen hemskt att BRIS och F! av ideologiska skäl och sin politiska åsikt inte "ser","hör" SÅNT här - hemskt är det,men att vara på en person som ser till barnen
kan de lägga sin tid och allt på..
De är ALLTID emot om man ens nämner vara hemma med barnen,ge dem TID,omsorg,kärlek själv..och emot vårdnadsbidrag.
Det "finns" inte i deras
kalla värld..
hemskt.
Jag har glatt varit hemma med fem barn HELA deras barndom och längre med då jag varit hemma hela tiden.
De är varma,trygga,social,omsorgsfulla underbara barn/unga.

Madeleine Lidman sa...

BRIS ansvar borde verkligen vara att också se dagisbarnen och de övergrepp många utsätts för. Det är lätt att bli konspiratorisk när man betänker att det var socialdemokraterna som avvisade att förskolbarn ska ha ett skydd i en arbetsmiljölag, som det är nu saknar förskolebarn skydd. Sedan sitter det en socialdemokrat som högsta chef på BRIS..... och nämner inte med ett ord den här problematiken.......

Det är INTE okej att svika barnen av ideologiska skäl och det är inte okej att dissa hemmaföräldrar av samma skäl. Vi har lite att jobba på, eller hur ;)

Zoeselene sa...

Som förstagångsmamma med en dotter på femton månader som ska börja på dagis om en vecka så mår jag nu så dåligt att jag vill kräkas...jag har redan haft en enorm ångest för att lämna på dagis men vet inget annat sätt om jag ska kunna jobba och försörja oss men efter att ha läst lite här så krampar magen än mer. Att välja och vraka tills man hittar det "perfekta" dagiset är inget alternativ eftersom det inte finns platser och man har "tur" som får tag på en plats överhuvudtaget. Jag har bara läst ett par inlägg här men känner mig som sagt ännu mer usel och fruktansvärd som har satt ett barn till världen när jag inte har en ekonomi som tillåter mig att vara hemma med henne längre än så här. Jag hatar mitt jobb, är ingen karriärist, saknar inte mitt sociala liv och skulle alltså gladeligen vara hemma på heltid i många år till men JAG KAN JU INTE!!! Pengarna räcker inte till!!!
Jag får helt enkelt leva med att jag misshandlar mitt barn psykiskt och fysiskt, sviker henne, utsätter henne för övergrepp och äventyrar hennes säkerhet och bara hoppas på att hon överlever åren på dagis på nåt sätt utan att bli helt traumatiserad och kanske kanske kan bli en någorlunda hel människa så småningom...

Madeleine Lidman sa...

Hej Zoeselene!
Det är jättetråkigt att du känner som du gör och jag anar att du lägger lite av skulden på den här bloggen. Hade det varit bättre att inte veta - att inte läsa om att det finns problem med dagens stora barngrupper och lite personal?

Någonstans så måste man som vuxen välja. Jag har valt att berätta om att det finns problem - eftersom jag anser att problem går att lösa. Jag kämpar för att förskolebarn ska omfattas av en arbetsmiljölag och en Lex Sarah lag (där personalen är skyldig att anmäla brister). Då minskar risken att barn drabbas hårt.

Om du känner dig så upprörd och osäker inför dagis, så varför inte söka dagmamma. Du är onödigt hård mot dig själv (eller så är det riktat mot mig) som säger att "du får leva med att du misshandlar ditt barn när du sätter henne på dagis).

Om du väljer förskola till ditt barn och är medveten om att stora barngrupper och lite personal kan innebära risker, så har du alla chanser i världen att säga ifrån om du är missnöjd. För det ska du göra, utan att vara rädd. På ett lugnt och bra sätt ska man ha en dialog med personalen och är man missnöjd så vänder man sig till förskolechefen. Det går också att vända sig till elevombudsmannen på Skolverket om barnet blivit kränkt eller illa behandlat.

Ta ett djupt andetag och tänk så här.... om en vecka börjar ditt barn på dagis. Du ska vara med vid inskolningen. Lita till din magkänsla. Fundera innan vad som oroar dig och skriv ned det. Sedan kan du lugnt och sansat ta en diaolog med personalen. De är vana vid oroliga föräldrar och det är deras skyldighet att besvara dina frågor och acceptera din oro.

Tänk sedan också vad du gör om du inte är nöjd? Har du undersökt om det finns några dagmammor där du bor? Det är alltid skönt att ha en plan B, det innebär inte att man målar FAAN på väggen bara att man garderar sig för att känna sig extra trygg.

Hur långa dagar har ditt barn? Kan ni gå ned i tid eller hitta andra lösningar med mormor/morfar/farmor/farfar som kan hjälpa er och hämta tidigare?

Eftersom du känner så stor oro så får du gärna mejla mig på hemma.foraldrar@brevet.nu

Jag kan bara hjälpa dig och stötta dig och använda mitt sunda förnuft, livserfarenhet och erfarenhet av barn. Jag kanske inte säger det du vill höra men jag kan kanske hjälpa dig så att du ser möjligheter och inte bara problem :)