Foto:Åsa Westlund (FLICKR) LICENS: CC BY-SA Personen på bilden har inget samband med inlägget. |
Är det verkligen lärarna det är fel på när det kan se ut så här i ett vanligt klassrum i dag? Eller ligger problemet någon annanstans? Varför är det egentligen så stökigt i svenska skolor? Varför kan inte barnen koncentrera sig? Varför är så många barn inte socialt välfungerande?
Det finns naturligtvis inget enkelt svar på den frågan. Jag tror att det är en mängd komponenter som samspelar. Men det största felet alla gör just nu är att de bara tittar på skolan och miljön där. Det är bra, men det räcker inte, vi måste gå tillbaka ännu längre och titta på barnens första år.
"Förskolebarn blir duktigare i skolan" - är en myt som sprids flitigt. Jag gissar att i exemplet ovan i klassen med trettio elever, så är en majoritet förskolebarn. Det skulle vara väldigt roligt att se hur de två-tre elever som faktiskt gick till matematiklektionen den här dagen för att lära sig något, fått växa upp. Hur tillbringade de sina första år i livet?
Jag vet ju inte men av det jag läst om barns känsliga hjärnor, stress, anknytning, neurobiologi och utvecklingspsykologi - så skulle jag gissa på att OM dessa studiemotiverade barn nu gått i förskola - så har de gått i en förskola av hög klass och de har haft en bra balans mellan förskola OCH tid med föräldrarna. Gissningsvis inga 10-11 timmar i förskola, i en stor barngrupp med få personal, från ett års ålder.
Nu utmanar jag genom att säga det man inte får säga … men jag är helt säker på min sak. Och dessvärre så tror jag att de allra flesta forskare instämmer … i det tysta. Vi får inte säga högt att "Kejsaren är naken" … ni vet. Men det finns faktiskt ingen forskning på förskolans effekt på barn i Sverige - under de senaste trettio åren. Helt enkelt därför att de forskare som utifrån ett anknytnings och neurobiologiskt perspektiv skulle vilja forska på förskolans effekt - inte får några forskningsanslag. Det är alltså inte så att forskarna i Sverige är ointresserade av att forska på förskolans effekt på barn. Det är bara så att de inte får några pengar.
Källa på det …
Tja, jag har pratat med flera personer som fått forskningsanslag till andra arbeten med barn men som samstämmigt säger att de får avslag på all forskning som handlar om förskolans EFFEKT på barn. Vilken journalist som helst som är intresserad kan ta reda på mer fakta. Men journalistkåren (som har sina sympatier hos främst vänstern) är av någon anledning inte intresserade av att gräva djupare i det här.
Jag tror dock inte att det går att stoppa huvudet i sanden längre. Det är dags att inte bara våga viska till varandra att "Kejsaren är naken" = vi har en familjepolitik som nått vägs ände. Vi måste börja säga rakt ut vad vi faktiskt har mitt framför näsan: En helt vansinnigt ensidig familjepolitik som inte låter våra barn utvecklas efter sin fulla potential. Fler som vågar både se OCH säga det uppenbara?
Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk
Läs också:
Sämst resultat i skolan i S-styrda kommuner
Svenska föräldrar är grundlurade
Det här behöver barn för att lyckas i skolan
Lite föräldraansvar om jag får be
Lärare hotas och misshandlas av sina elever
Uppförandestörningar ökar - men vem vågar koppla det till den miljö barn tillbringar mest tid i
Dagis kan skada ditt barn - NICHD-studien
Frånvaro av forskning om små barn socio-emotionella utveckling och hälsa i svensk förskola
Finlands framgångsrecept heter närvarande föräldrar
Kommande skolutredning har stora brister
Föräldrar går i skolan för att hjälpa sina barn
1 kommentar:
Det krävs åratal av indoktrinering för att inte förstå det som vem som helst kan räkna ut. I Sverige har man lyckats väldigt bra med det.
Tack!
Skicka en kommentar