tisdag, september 01, 2009

Låt gräsrötterna bestämma själva

I en replik till mitt tidigare inlägg i SvD skriver Otto Linton (m) om den riktiga orättvisan och förmyndarmentaliteten inom familjepolitiken. Det är mycket bra att det i alla fall finns en moderat som lyssnar på oss gräsrötter :) Alliansen och moderaterna i övrigt har väl inte hittills visat att de tänker vässa sin familjepolitik inför nästa val.

Egentligen är det ganska enkelt - det handlar om vilket synsätt moderaterna och övriga i alliansen tänker anamma. Antingen kör de socialdemokraternas variant "det är vi politiker som bestämmer ovanifrån hur ni gräsrötter ska leva era liv".

Eller så ser de till att driva en politik som utgår från vad gräsrötterna själva vill, där de litar till att varje familj själv kan avgöra vad som är bäst för de egna barnen. Moderaterna vill ju bli de nya socialdemokraterna. Men de har missat en viktig bit - inte ens de socialdemokratiska väljarna är särskilt förtjusta i sossarnas familjepolitik. Det är sossetoppen som vill ha standardslösningen två heltidsarbetande föräldrar och barnet på dagis från 1 år - det är inte de socialdemokratiska väljarna.

Hur vet jag det?

Naturligtvis genom att läsa olika väljarundersökningar som visar att även socialdemokratiska väljare vill ha valfrihet. Men sedan så vistas jag där ute bland gräsrötterna och jag lyssnar på vad de har att säga. Jag lyssnar på deras drömmar och livsvisioner om att hitta en balans mellan familj och arbete. Jag lyssnar på drömmen om att ge barnen tid och jag försöker förmedla den till de politiker, som glömt bort vem det är som röstat fram dem.

Nu har jag inte poppat upp som gubben i lådan alldeles nyligen, utan jag har arbetat med att göra den lilla människans röst hörd i över 8 år nu i mitt arbete med hemmaforaldrar.se samt i mitt arbete inom foraldraupproret.se

Tack Otto Linton (m) för att du ställt dig på vår sida. Vi som kämpar för valfrihet och för föräldrar ska ha många barnomsorgsalternativ att välja mellan (även hemmaalternativet). Nu hoppas jag bara att du får med dig dina vänner inom alliansen. Det kan i alla fall vara tryggt att veta att du har ett starkt stöd från oss som arbetar för valfrihet och då gör jag mig till röst - inte bara min egen organisation Hemmaföräldrar - utan också för Barnerns Rätt Till Föräldrarnas Tid, Haro och Familjekampanjen.

Vi finns här och kan berätta mer om vad gräsrötterna önskar och vi välkomnar ett samarbete från alliansen när nu socialdemokraterna och vänsterpartiet valt att gå ut med att de ska göra allt för att strypa föräldrars valfrihet genom att ta bort vårdnadsbidraget.

Madeleine Lidman
hemmaforaldrar.se


Läs också:

Maxtaxan straffar föräldrar som väljer deltid

Så diskrimineras Sveriges hemmafamiljer

Sahlin torgför betongmakt

62 procent av TCO:s medlemmar önskar sig mer tid med familjen

Der Tagesspiegel om nätverket Hemmaföräldrar

Föräldrar säger nej till nya pekpinnar

Sveriges föräldrar säger NEJ till lagstiftad kvoterad föräldraledighet

Varannan förälder vill utnyttja vårdnadsbidrag

Vårdnadsbidrag med stöd i alla läger

6 av 10 vill ha Kd:s vårdnadsbidrag

Inga kommentarer: