Foto:More_good_foundation (FLICKR) LICENS: CC BY-SA |
Människan är och förblir en primat - ett däggdjur och hur vi än försöker bortförklara allt vad biologi heter så följer och styrs vi av vår biologi. Människan är en komplex varelse som har en lång sträcka av utveckling innan hon är färdig att lämna boet. Just den långa tiden i föräldrarnas vård har varit ett framgångsrecept för oss som däggdjur.
Mycket av vår hjärnas utveckling sker genom våra spegelneuroner. Till exempel är det inte så många som vet att språkutveckling handlar mest om socialt samspel och mindre om att barnet hör saker. Små barn ska som jag berättat om tidigare därför inte sitta vända från sina föräldrar i barnvagnen, för ska de utveckla sitt språk så ska det ske i samspel och i en dialog med den vuxne, där alla sinnen används - både syn OCH hörsel.
Vi blir empatiska av att vi blir empatiskt behandlade (inte av att vi programmeras i manualbaserade program som SET, social och emotionell träning) och hur vi blir behandlade som barn påverkar hur vi själva blir som föräldrar. Stress krymper våra hjärnor och ger oss psykisk ohälsa men även allergier. Vi behöver en bra fysisk miljö fri från buller och vi behöver få röra på oss för att utveckla hjärnan och må bra. Listan kan göras lång. Men gemensamt för många barns uppväxt i dag är att den har teoretiserats i och med att socialdemokraterna bestämde sig för att göra alla små ettåringar till elever i en skola i "det livslånga lärandet". I samma stund som barn blev elever så plockades många av de självklara bitarna bort som ett litet barn behöver för att utvecklas efter sin fulla potential.
Riktigt problematiskt blev det när det omsorgsbehov som små barn verkligen behöver i form av närhet, kärlek, god omsorg, anknytning, socialt samspel, empati och fysisk rörelse - ersattes av förskola från ett år ... i stora barngrupper med få personal. Just de stora barngrupperna och bristen på personal har blivit ett allvarligt problem för barns utveckling. Varför? Läs gärna mer i "Förskolan för de allra minsta. På gott och ont".
Problemen som kan uppstå till följd av detta - som ökad psykisk ohälsa och ökade beteendestörningar och sämre kunskapsinlärning - måste då behandlas med korrigerande åtgärder och där är många politiker nu övertygade om att de hittat ett sätt: manualbaserade program att mala barnen igenom och för föräldrarna: föräldrautbildningar som Komet och Cope med flera. Att barnen uppvisar allt sämre kunskaper i skolan ska korrigeras genom att barnen ska dokumenteras, studeras, justeras och korrigeras i förskola och skola.
Många föräldrar ser riskerna med de stora barngrupperna och få personal och hämtar sina barn tidigare i förskolan, väljer dagmamma eller väljer att stanna hemma längre - och av någon anledning så blir de ett problem för vissa politiker. Bekymrat rynkar de sina pannor och talar om att "alla barn inte får tillgång till förskolan". När fokus istället borde ligga på att faktiskt förbättra miljön och förutsättningarna för de barn som går i förskola.
Hur blev det så här skevt? Varför måste alla göra lika? Att makarna Myrdal ligger bakom dagens familjepolitik som har mer än 70 år på nacken är väl känt. Men hur många vet att det här sättet att dokumentera, korrigera och programmera barn - också handlar om en gammal kommunistisk dröm om att skapa de perfekta medborgarna. En dröm från gamla DDR.
Om det har jag skrivit på Newsmill: DDR bör inte vara ett föredöme för svensk familjepolitik.
Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk
Läs också:
Så skapas narcissistiska barn
Den narcissistiska mammans karaktärsdrag
3 kommentarer:
Jättebra skrivet! Välskrivet och intressant! Man undrar hur dagens barn kommer att påverkas av att de lämnats av sina förädrar så tidigt. Som du skriver är vi ju faktiskt biologiska varelser och tanken måste ju vara att människans barn tas om hand av sin mamma (eller förälder) väldigt intensivt de första åren. Små barn behöver så mycket - kroppskontakt, ögonkontakt, mat, tröst... Jag undrar om förskolepersonalen verkligen kan ge allt detta (oavsett hur bra de är som pedagoger)?
Och då ska man se det i ljuset av att många föräldrar lämnar in sina små ett- tvååringar, när syskonet kommer. I vissa kommuner hela sex timmar om dagen, (30 timmar per vecka) i stora barngrupper med få personal - därför att någon att tutat i dem att små barn behöver pedagogik. När dessa små skulle kunna vara hemma med den förälder som är föräldraledig och med syskon ...
Kan bara hålla med!
Skicka en kommentar