måndag, mars 29, 2010

Obligatorisk "skola" för 1-åringar om (S) vinner valet

Det går i dagsläget inte att hitta ett uttalat vallöfte(hot) om obligatorisk förskola för alla treåringar (och så småningom alla ettåringar) från socialdemokraternas kansli men ett vanligt slagord från partihögkvarteret är "Alla barn ska går i förskola - det är deras rättighet". Därför vill också socialdemokraterna ta bort vårdnadsbidraget, och fasa ut dagmammorna, för att begränsa valfriheten och tvinga in alla barn på dagis. 2004 ville socialdemokraterna, med dåvarande förskoleminister Lena Hallengren i spetsen, ytterligare strypa valfriheten för småbarnsföräldrar. I DN kunde man läsa;

"Ettåringar kommer att kallas elever och gå i skola om förslaget till ny skollag antas av riksdagen hösten 2004."

"Socialdemokraternas vision om det livslånga lärandet börjar på det som i folkmun kallas dagis, men som av pedagoger och väluppfostrade föräldrar och barn i dag benämns förskola. Och som i framtiden alltså bara ska heta skola. En medveten politisk strävan i familjepolitiken leder till utbyggd barnomsorg och en obligatorisk förskola för fyra- och femåringar.

Fram till ett års ålder är föräldrarna fria att vårda och fostra sina barn som de vill. Därefter ska barnen in i undervisningssystemet.
–Vi ser att de barn som deltar i förskola
har lättare att klara sig i skolan, konstaterar förskoleminister Lena Hallengren."

Och SSU har tydligt röstat igenom obligatorisk förskola från tre års ålder på sin kongress 2007.

Jag tror att socialdemokraterna vet att det här är en känslig fråga och att de är väl medvetna om att föräldrar vill ha valfrihet. Därför kommer de inte att ge besked innan valet men med största sannolikhet kommer de, om de vinner valet, att införa en obligatorisk förskola för alla barn - det är vad jag tror. Tvång är enda vägen att gå eftersom de märker att föräldrar trivs med att ha många barnomsorgalternativ och dessutom har det visat sig att kommunerna sparar stora belopp genom vårdnadsbidraget och det är inte en sanning som de vill ska slå rot gräsrötterna. För att begränsa klagomålen från föräldrarna om stora barngrupper och få personal, så avvisade (S) också att förskolebarn ska omfattas av en arbetsmiljölag.

Socialdemokraterna talar ofta om att förskolan får högt betyg av föräldrarna. Dock nämner de aldrig att dagmammorna får ännu högre betyg i de kommuner där kommunen låtit också dagmammeföräldrarna delta i attitydundersökningen. Både i Stockholm och Göteborg ger föräldrarna sina dagmammor högre betyg än vad dagisföräldrarna ger sina förskolor.

De rödgröna reagerade också starkt mot moderaternas förslag om att små barn ska ha en maximal vistelsetid på 40 timmr i veckan på dagis samt rätt till "semester" från dagis några veckor per år - då en del barn inte ens hämtas ut på semestern av sina föräldrar som hellre är fria för att fixa på huset. Istället kontrade de i december 2008 med sitt förslag om kvoterad föräldraförsäkring och "dygnet-runt-dagis" (året-runt?) för barnen.

Som pricken över i:et för att begränsa valmöjligheterna för föräldrarna så avvisade socialdemokraterna också att förskolebarn ska omfattas av en arbetsmiljölag. Då kan föräldrar skrika sig blå över stora barngrupper och få personal (som de gör redan i dag), men det finns inte någon lagstiftning att luta sig emot. Inte heller har barnen skydd i en Lex Sarah lag där personalen är skyldig att anmäla brister. Hur de små barnen lider och drabbas av det här skriver barnpsykologen Magnus Kihlbom och flera andra författare i boken; Förskolan för de allra minsta - På gott och ont - en bok som tigs ihjäl i media.

Det blir en mycket ideologiskt val och ett enkelt för dig som priorieterar familjepolitiken och dina barns välmående högt; Tvång eller valfrihet :)

Madeleine Lidman
hemmaforaldrar.se

Läs också:

Lite historia kring socialdemokraternas vision från 70-talet om obligatoriskt dagis för alla barn

6 kommentarer:

Heather Lundquist sa...

Gud så hemskt!

Tänk på oss som hemskolar tills dom börjar riktigt skolan (5-6 åringar)....

Ugh låter så kommunistiskt att tvinga barn in i skolan i förtid. Regeringen äger inte våra barn!

Madeleine Lidman sa...

Ja visst är det. Jag blir verkligen inte klok på vad som driver socialdemokraterna. När jag träffar vanliga människor som är vänster och sedan vänsterpolitikerna, så känns de som att de står så långt ifrån varandra.

Varför lyssnar (S) inte på "den lilla människan". Varför har de ett sådant maktspråk? Vad hände egentligen med det parti som en gång representerade vanliga människor och i början av 1900-talet ändå hade bra idéer och då kunde ta till sig vad människor drömde om, för förbättringar.

Jag har försökt så många gånger att nå fram, att hitta deras "hjärta", någon som helst gemensam nämnare som gör att de förstår varför människor vill välja själva och välja mellan olika alternativ.

Men ofta när jag kommunicerar med deras politiker är det som att dra ner en rullgardin. Har de inte svar på mina frågar, så börjar de dra någon partislogan.... om och om igen. Det sitter hårt att alla måste hålla sig till partilinjen. Men det kan inte vara bra för ett parti och för demokratin. Jag tror att de suttit vid makten för länge och kanske för att det politiska intresset tycks gå i arv, snarare än att ha tillkommit genom ett djupt engagemang i en fråga och då talar jag om partitoppen först och främst.

Nej, de äger inte våra barn, men jag undrar om de verkligen håller med oss där.......

Heather Lundquist sa...

Oh jag blir så upprörd över detta. Jag som skryter över mitt kära andra hemland, (Sverige) och sen detta sker... som jag tycker överstrider personliga rättigheterna.... som en diktator brukar göra. Hur kan Drottning Sylvia eller Princess Viktoria acceptera såna saker för Sveriges barn?

Kämpa på! Kram.

Madeleine Lidman sa...

Tack Heather :)

Visst ska vi kämpa på och vi har många med oss...... Det finns mycket att vara stolt över i Sverige också och jag är speciellt stolt över att jag faktiskt ser ett trendbrott, där alltfler föräldrar vill ge sina barn tid.

Det finns hopp!

Kram :-)

(s)ofia sa...

Nu är det väl så att det är Anders Borg som har uttalat att han vill ha en obligatorisk förskola för treåringar? Senast jag kollade så var Anders Borg representant för Moderaterna.

Vidare tror jag att det är så att ingen socialdemokrat är ute efter att plåga vare sig barn eller föräldrar. Däremot vill man att den förskola som bedrivs bedrivs på ett sätt som kan passa alla som nyttjar den.

Om det finns kommuner som tillåter att man har sina barn på förskolan under sin semester så tycker jag att man ska driva detta i sin lokalpress. Det låter galet! Förskolan har vi för att barnen skall ha en lekfull och trygg miljö då vi yrkesarbetande är på våra arbeten, inte för att förvara våra barn när vi handlar, tränar eller målar hus. Det låter horribelt, tycker ialla fall jag.

Tack för att jag på detta vis kan ta del av en vardag som jag inte själv delar!

Madeleine Lidman sa...

Hej Sofia!

Nej jag tror inte heller att det finns några socialdemokrater som är ute efter att plåga människor men det har en attityd av att vilja bestämma ÅT människor och det är inte så roligt.

Föräldrar vill bestämma själva över sina barn och de vill ha valfrihet och många olika barnsomsorgsalternativ att välja mellan.

Visst finns det kommuner som tillåter att du har barnet på dagis när du har semester men du kan också vara sjukskriven, föräldraledig, arbetslös eller hemmaförälder i många kommuner.

Därför menar jag att det blir fel att då bara subventionera ett alternativ - när det inte ens finns någon undersökning som tittar på hur små barn påverkas av tidig start i förskola, i stora barngrupper med få personal.

Har du en länk till det som Anders Borg sagt så bifoga gärna. Jag har bara hört moderaterna prata om allmän förskola, alltså att alla barn som vill ska ha möjlighet att gå 3 timmar om dagen gratis, precis som 4-5 åringar.

Personligen ser jag hellre att deltidsförskolorna kommer tillbaka. Då kan man minska trycket på de vanliga heltidsförskolorna.

Kul att du tittade in :)