torsdag, juni 18, 2015

Lite om mig som är admin i HFN:s facebook-grupp

Madeleine Lidman. Foto: Tommy Wiberg
Jag vill bara med några rader berätta om mig som är admin för HFN:s facebook-grupp. Jag har för de som missat det arbetat i 15 år nu, ideellt, med att stötta och inspirera föräldrar att våga gå sin egen väg, att våga lita till sin magkänsla.

Den som är sugen på lite matematik kan ta och addera minst två timmar per dag i 15 år och få fram arbetstimmar obetalda arbetstimmar. Jag sitter i telefon, träffar föräldrar, mejlar med föräldrar, skriver pm, träffar politiker och skriver i facebookgruppen. Jag skriver debattartiklar, jag är med i radio och driver hemsidor och föräldrauppror alltid på hemmaföräldrarnas sida och för alla föräldrar som satsar på tid för barn och balans mellan familj och arbete. Allt det gratis det är alltså inget jag måste göra men behovet känns oändligt.

Varje familj jag kan hjälpa - varje barn som får en annan barndom vad kan jag säga jag tror alla förstår hur viktigt det är för mig.

Jag vill verkligen poängtera att det är frivilligt att vara med i Hemmaföräldrars facebook-grupp. MEN det finns ett litet krav för att FÅ vara med och det är att man accepterar HFN:s filosofi och regler - och att man i mån av tid och ork arbetar FÖR Hemmaföräldrars nätverk med vårt koncept: ”goda ringar på vattnet”.

Hemmaföräldrars nätverk är FÖR valfrihet och arbetar för valfrihet i de politiska ramarna. Alla politiker från höger till vänster, som försöker gå in och peta och detaljstyra de val som föräldrar har all rätt i världen att bestämma över själva - hemma vid sitt köksbord - kommer att få kritik. Alliansare som stöttar partier som vill detaljstyra (som FP)  brukar vara tacksamma över att olika frågor tas upp, så att de kan dra det med sitt parti. Men när det gäller vänsterpartierna så är inte deras väljare lika välvilligt inställda till kritik. Ibland känns det som att de helt enkelt vill vara med och föra föräldrar bakom ljuset, genom att försöka begränsa vilka frågor som ska avhandlas i facebookgruppen. Det är inte okej.

Alla trådar som handlar om att det är okej och bra med styrning, tvångskvotering, ja att ta ifrån föräldrar deras egenmakt att fatta viktiga beslut kring barnen dessa trådar får helt enkelt avhandlas i någon annan grupp. HFN ska vara en fredad zon det räcker med att gå in på en tidningssida för att se hur tvångskvoteringsförslag och mer styrning haglar just nu. I HFN ska vi ha rätt att diskutera problemen med det och vilken politik vi vill se i stället.

Är man irriterad på mig och hur jag sköter gruppen så skicka pm, visa att det handlar om en vilja att påtala ett problem och hitta en lösning – om att lyfta en fråga som gnager. Allt annat känns inte konstruktivt ...och skapar bara dålig stämning och mitt mål är en bra grupp med bra anda som skriver med respekt, god ton och fingertoppskänsla. Det är något som vi i facebook-gruppen skapar tillsammans. Det är inte lätt - men inte heller omöjligt.

Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk



Inga kommentarer: